Bengt Baron ny styrelseordförande i iFoodbag

Report this content

Svenska iFoodbag fick nyligen sin största order någonsin: företaget ska leverera upp till 20 miljoner av sina kyl- och fryskassar till Kenya. För att utvecklas ytterligare förstärker de nu sitt team med en ny styrelseordförande i form av den erfarne företagsledaren tillika tidigare OS-guldmedaljören Bengt Baron.

I vintras lanserade iFoodbag sin kyl- och fryskasse som håller bland annat livsmedel och vaccin kylda i upp till 24 timmar. Genast startade samarbeten med företag som Volvo och mat.se som såg potentialen av påsen inom e-handeln. Därefter nådde produkten även Afrika när iFoodbag i april skrev ett avtal med Equator One Logistics om att distribuera bärkassar runt om i Afrika för att stötta arbetet med att minska svält och matsvinn. Nu är det klart att ny styrelseordförande för iFoodbag blir Bengt Baron, företagsledare med stor erfarenhet från ledande positioner inom näringslivet i Sverige och internationellt. För närvarande sitter han även i styrelsen för Thule Group (styrelseledamot) samt hjälmteknikföretaget MIPS (styrelseordförande).

– Det här är givetvis en spännande möjlighet då företaget redan känns positivt i grunden och det finns mycket att göra. Jag har haft förmånen att jobba i många olika situationer under min karriär och jag älskar att bygga företag. Jag brinner för det här och att försöka bidra baserat på den erfarenhet jag har. Jag har ett stort blågult hjärta och tycker att det är otroligt viktigt att utveckla svenska företag som iFoodbag som har en stor ambition och många möjligheter med sin produkt. Det är otroligt stimulerande att få arbeta med produkter via entreprenörer som har starka idéer med global potential – något iFoodbag har, utan tvekan! Produkten kan göra så mycket gott, allt ifrån att förenkla vardagen för många till att faktiskt lösa rejäla globala problem med distribution av mat och medicin i tuffa klimat. Och när man tänker på den potentialen är det inte svårt att bli entusiastisk, säger Bengt Baron.

Bengt Baron är för många känd som simmare med ett OS-guld 1980. Efter simkarriären valde han en annan väg och studerade vid Haas School of Business vid University of California i Berkeley där han tog en MBA 1988. Sedan dess har han varit VD och chef för företag som Cloetta, Absolut Vodka, Kodak och Coca-Cola med flera. Han tillträder nu rollen som styrelseordförande i iFoodbag efter Karl Fallgren som innehaft posten sedan starten 2013. Karl Fallgren fortsätter efter skiftet sitt engagemang som vd i företaget.

– Vi är såklart väldigt glada över att få in den här styrkan i företaget då vi känner att Bengt Baron är helt rätt person att hjälpa iFoodbag att utvecklas ännu mer. Det här är ett stort steg i precis rätt riktning för oss, att få en så kunnig styrelseordförande med en bred kompetens inom näringslivet, säger Karl Fallgren, vd och grundare av iFoodbag.

För ytterligare information var vänlig kontakta:
Karl Fallgren, vd och grundare iFoodbag AB
Tfn: +46 76 163 47 03
E-post:
karl.fallgren@ifoodbag.se

Gustaf Graah-Hagelbäck, Inmema PR
Tfn: +46 70 719 34 84
E-post:
gustaf.graah-hagelback@inmema.com

Om iFoodbag
iFoodbag är den svenska uppstickaren i förpackningsbranschen som står bakom den unika pappersbärkassen med samma namn. Företaget startade 2013 med en vision om ett mer hållbart samhälle genom att erbjuda konsumenter och företag kostnadseffektiva, miljövänliga och tåliga förpackningslösningar som har kyl- och frysfunktion i upp till 24 timmar. Bolaget har erhållit ett flertal utmärkelser för sitt nytänkande och världsledande arbete.

För mer information, besök gärna www.ifoodbag.com