Burmeister väljer IFS för att stödja framtida tillväxt

Projektinriktade Burmeister & Wain Scandinavian Contractor (BWSC), en ledande dansk leverantör och operatör av dieseldrivna kraftverk, har valt IFS Applications för att stärka sin IT-plattform och framtida tillväxt. Avtalet inkluderar licenser och konsulttjänster till ett totalt värde av 28 Mkr.

BWSC konstruerar och levererar nyckelfärdiga anläggningar och tillhandahåller drift och underhåll av anläggningen under hela dess livscykel.

IFS affärssystemkomponenter ska stödja och standardisera BSWC:s processer inom konstruktion, verksamhetsstyrning, inköp, dokumenthantering, ekonomistyrning, materialhantering, personalhantering och eftermarknad. BWSC är inriktade på att införa en modern, heltäckande lösning för sina viktigaste processer inom sin globala projektinriktade tjänste- och materialhantering, med målet att ytterligare öka effektivitet och kundservice.

BWSC genomförde en grundlig utvärdering av stora ledande affärssystemsleverantörer. I de sista stadierna av utvärderingsprocessen valdes IFS.
– Tillväxten i vår verksamhet ökade trycket på den befintliga miljön och IFS utmärkte sig som det bästa valet för vårt företag och erbjuder en lösning som fullt ut kan stötta vår projektinriktade verksamhet, både idag och i framtiden. Dessutom har de vi mött från IFS visat kompetens och förståelse för vår verksamhet, vilket är avgörande för den långsiktiga affärsrelation vi nu går in i, säger Sigurd Andersen, vd för BWSC.

– IFS erbjuder en standardlösning till entreprenadföretag som arbetar med EPCI-projekt (Engineering, Procurement, Construction and Installation), som innehåller både detaljerad konstruktionsdata och affärssystemsfunktionalitet i en modern helhetslösning. Den innefattar också lösningar för service- och underleverantörer vilket är en verklig fördel inom den här branschen. Det känns väldigt bra att vi efter att ha förstärkt vår organisation i Danmark har slutit två stora avtal i Danmark, dels detta med BWSC men även med Dyrup för några veckor sedan, säger Glenn Arnesen, vd för IFS Scandinavia.

Branschlösningen för EPCI- företag stöttar affärsprocesser inom konstruktion, projektstyrning, service- och leverensavtal, inköp, dokumenthantering, ekonomistyrning, materialplanering, tillverkning, transport, personalhantering och eftermarknadsservice. Vidare innehåller lösningen också ett integreringsverktyg för CAD-applikationer och projektplaneringssystem.

Bygg- och entreprenadbranschen är ett av IFS fokuserade marknadssegment med fler än 300 projektdrivna kunder. Inom entreprenadbranschen återfinns kunder som Doosan Babcock, Babcock Rail, Rotary Engineering, Plaenge, ShawCore Inc, Dresser-Rand, Yantai Raffles, Aker Yards, Advanced Production & Loading (APL), Rosenberg Verft, Hamworthy Gas Systems, Heerema Group och Shedden Uhde.

Om BWSC
Burmeister & Wain Scandinavian Contractor (BWSC) är en världsledande leverantör och operatör av stora och medelstora dieseldrivna kraftverk. Vidare arbetar BWSC med projekt inom utvalda teknologier för förnyelsebar energi samt ”waste-to-energy”. Företaget har erfarenhet och kompetens inom flera områden, allt från anläggningskonstruktion till modernisering, drift, underhåll och finansiering. BWSC har under tre årtionden levererat fler än 154 dieseldrivna system till 48 länder, med en total kapacitet som överstiger 2,300 MW. Utöver detta innehåller BWSCs produktportfölj kraftöverföring, distributionssystem samt drift- och reparationstjänster för kraftverk. Vidare har BWSC åtagit sig långsiktiga tekniska support avtal (TSA) samt drift och underhållsavtal som omfattar en total kapacitet överstigande 1,500 MW. År 2007 hade BWSC 435 heltidsanställda och en omsättning på DKr 866 miljoner.