Dailycer väljer IFS Applications för att hålla marknadspositionen

IFS tillkännagav idag att en ledande europeisk tillverkare av frukostflingor och s k cereal bars, Dailycer, har valt affärssystemet IFS Applications för att ersätta sitt befintliga logistiksystem.

Dailycer, med huvudkontor i Deeside North Wales, Storbritannien, har en produktion på 10 000 ton om året och vänder sig till både egna varumärkes- och business-to-business-kunder med sina produkter.

Dailycer kommer att använda IFS Applications för att främja framtida tillväxt, samt för att förbli konkurrenskraftiga och flexibla i tider med stigande produktionskostnader i form av råvaror, bränsle och generella driftskostnader. Affärssystemet kommer att användas i samtliga affärsprocesser: ekonomi, lager, produktion, HR, löneadministration och produktutveckling.

IFS rekommenderades till Dailycer av sitt systerföretag, De-Vau-Ge. Efter att ha utvärderats mot JD Edwards, valdes IFS som Dailycers affärssystemsleverantör.

Pete Robertson, controller på Dailycer säger:
– IFS Applications kommer att förbättra kontrollnivån och tydligheten i vår affärsinformation. Möjligheten att i realtid styra vår logistik kommer att förbättra våra affärsprocesser och innebära kostnadsbesparingar.

– Vi beslutade att arbeta med IFS på grund av deras vassa kompetens och funktionaliteten i IFS Applications. IFS:s förståelse för våra affärsbehov och likartade arbetssätt innebär att vi kan utveckla en flexibel affärslösning som inte bara stödjer vår befintliga situation, utan även låter oss växa i framtiden.

Väl på plats kommer det nya systemet att kunna ta hand om ökande efterfrågan, så att Dailycer kan sälja större kvantiteter till konsumenter i realtid genom en välorganiserad, fullt synlig logistikkedja.

Dailycer förväntar sig också att systemet ska innebära betydande tids- och kostnadsbesparingar – något som kommer att göra företaget framgångsrikt på en alltmer konkurrensutsatt marknad.

Steve Barr, konsult inom affärsutveckling på IFS säger:
– Vår erfarenhet inom livsmedels- och tillverkningsbranschen har gjort det möjligt att täcka in hela Dailycers affärsbehov i en enda lösning. Vi är glada att få jobba med dem och hoppas åstadkomma betydande kostnadsbesparingar och högre förändringsbenägenhet i företaget, något som kan hjälpa dem att öka vinsten trots stigande råvarupriser. När ekonomin går lite på sparlåga är det viktigare än någonsin att hålla fast vid sina optimala resultatnivåer, och vi vill gärna stödja dem i deras strävan att göra det.

Processindustrin är en av IFS utvalda branscher. IFS tillhandahåller branschspecifik funktionalitet för företag inom livsmedels-, pappers- och metallindustrin samt kemisk industri. IFS Applications för livsmedelsindustrin erbjuder stöd i alla kritiska affärsprocesser, inklusive batchbalansering, recepthantering, kvalitetsfrågor samt prognosverktyg som stödjer enhetshantering och nettovikt.
Systemet innehåller kompletta livscykellösningar för såväl anläggning som produkthantering. Bland IFS:s kunder inom livsmedelsindustri finns bland annat First Milk, Batchelors Foods, Butchers Pet Care, Chingford Fruit, Pepsi, Iams, V&S Absolut Spirits, Heaven Hill Distilleries Inc, Cloetta, Fazer, Cambridge Foods och Vitacress Salads.