Damen Shipyards i drift med IFS Applications

Damen Shipyards Gorinchem, Nederländerna, har implementerat IFS Applications för att effektivisera sina affärsprocesser och förbättra användbarheten. Också användarupplevelsen förbättras med IFS Enterprise Explorer, ett modernt, användarvänligt och intuitivt gränssnitt som ska öka verksamhetens produktivitet.

Damen Shipyards Gorinchem är en del av Damen Shipyards koncernen, som sysselsätter fler än 6 700 medarbetare världen över. Damen Shipyards tillverkar årligen 150 fartyg, allt från bogserbåtar och färjor till örlogsfartyg och lyxyachts, och har ett stort antal reparationsvarv. Damen Shipyards Gorinchem använder IFS Service Management lösning för att hantera fartygsreparationer och reservdelsförsäljning. Utöver detta har de implementerat funktionalitet för callcenter och garantihantering för att bättre hantera kundärenden. Företaget kommer också att börja använda IFS ekonomilösning samt komponenter för kontraktshantering och projektstyrning. Dessa komponenter ska stödja alla typer av projekt, från service och reparationer till nykonstruktion.

Damen Shipyards Gorinchem valde IFS Applications i slutet av 2009 för att förbättra sin projektstyrning och effektivitet. Lösningen från IFS har medfört att Damen Shipyards har minskat sina leveranstider och optimerat informationsflödena. Införandet av lösningen skedde inom ramen för "Dawn projektet" – ett projekt med fokus på att införa enhetliga processer, system och huvuddata i alla produktgrupper och i hela produktionskedjan.

– Anledningen till att vi valde IFS var det moderna och användarvänliga gränssnittet, IFS globala service- och supportnätverk samt det faktum att projekt-, service, konstruktions-, inköps-, logistik- och tillverkningsprocesserna var helt integrerade i systemet, säger Aart-Jan van der Wekken, projektledare inom affärssystem på Damen Shipyards Gorinchem.

– Vi har lång erfarenhet av att arbeta med globala kunder inom projektfokuserade branscher som hanterar projekt över landsgränserna. Under många år har vi fokuserat på att utveckla "best practice" lösningar i samarbete med våra kunder och detta har varit en avgörande framgångsfaktor i projektet, säger Nico van Heuven, vd för IFS Benelux.

IFS fokuserar på leverantörer till olje- och gasindustrin och har under flera år levererat lösningar till dessa. IFS erbjuder en komplett, integrerad branschlösning som hanterar projektens hela livscykel från konstruktion, projektstyrning, inköp, logistik och tillverkning till installation och eftermarknadsservice. I IFS Applications ingår funktionalitet för kontrakt- och projekthantering, riskhantering, budgetering och prognostisering, konstruktion och materialhantering, tillverkning, dokumenthantering samt komponenter för service och underhåll, allt integrerat med ekonomi och personalhantering (HR).

Bland kunderna på norsk och brittisk sockel finns Grenland Group, Babcock Engineering Services, Heerema Fabrication Group, Apply Sørco, Dresser-Rand, STX Europe, Seadrill, Seawell, Reinertsen, NCA, APL, Hertel, Bergen Group Rosenberg, BWO, Hamworthy Gas Systems och Harland and Wolff.

Frédéric Guigues
Telefon: +46 8 58 78 45 00
frederic.guigues@ifsworld.com

Om Damen Shipyards
Damen grundades 1927 och är idag en av marknadsledarna inom modulär skeppsbyggnad baserat på standardiserad design. Detta arbetssätt, som infördes 1969, bidrar till att Damen kan erbjuda sina kunder väl utprövade fartyg, kort leveranstid och konkurrenskraftiga priser. Med fler än 30 skeppsvarv och företag utspridda över hela världen är Damen involverat i nykonstruktion såväl som underhåll och reparation av fartyg. Damen tillhandahåller utöver detta även en rad tjänster med anknytning till marinindustrin och är välkänt för sitt effektiva eftermarknadsstöd.

Mer information finns på www.DAMEN.nl

IFS är ett publikt aktiebolag (OMX STO: IFS) grundat 1983. Företaget utvecklar, levererar och implementerar IFS Applications™, ett komponentbaserat affärssystem byggt på SOA-teknologi. IFS fokuserar på företag där en eller flera kärnprocesser är strategiska: underhåll & service, tillverkning, logistik och projekthantering. IFS har över 2000 kunder, är verksamt i över 50 länder och har 2700 anställda. Nettoomsättningen 2009 uppgick till 2,6 miljarder kronor.

Mer information finns på www.IFSWORLD.com