Dyrup väljer IFS Applications för att effektivisera sina affärsprocesser

Dyrup, en dansk leverantör av färg och träbehandlingsprodukter, har valt IFS Applications för att standardisera och effektivisera sina affärsprocesser. Tillsammans med andra strategiska projekt som implementeras inom koncernen kommer det nya affärssystemet att bidra till en väsentligt ökad lönsamhet för Dyrup. Avtalet innefattar konsulttjänster, licenser för 300 användare och optioner för ytterligare 500 användare.

Dyrup A/S, vars mål är att bli en av Europas ledande leverantörer av träbehandlingsprodukter, representeras i ett flertal länder genom egna återförsäljare och distributörer. För att öka företagets lönsamhet initierade Dyrup år 2007 ett antal strategiska projekt för att harmonisera sina affärsprocesser och möjliggöra bättre analys, styrning och kontroll. Införandet av ett nytt affärssystem är en prioriterad del av detta.
IFS tillhandahåller ett komplett affärssystem som innehåller komponenter för produktutveckling, kundrelationshantering (CRM), operativ planering, inköp, tillverkning, lagerhantering, ekonomistyrning samt försäljning och distribution.
– Vi är mitt uppe i en stor förändringsprocess som kommer att modernisera våra affärsprocesser. Vi fann att IFS Applications stöttar detta väl - det är flexibelt, framtidsorienterat och mycket användarvänligt, säger Erik Holm, VD för Dyrup A/S.

IFS har sedan flera år tillbaka investerat i kemiindustrin och erbjuder branschspecifik funktionalitet som stöttar viktiga affärsprocesser som batchtillverkning, recepthantering, kvalitetssäkring och prognostisering. Affärssystemet tillhandahåller också en helhetslösning för livscykelhantering för produkter och anläggningar .

– IFS har dokumenterad framgång i vår bransch. Goda referenser tillsammans med välbeprövad funktionalitet som stöttar processer inom hela verksamheten var de främsta skälen till att vi valde IFS när vi nu ska byta ut vårt BPICS från INFOR, säger Holm.

IFS kunder inom kemiindustrin är bl. a. DuPont, Jotun, Flint Group, Willamette Valley Company, Akzo Nobel och Becker Industrial Coatings.

– Vår ambition är att öka IFS marknadsandel inom denna bransch. Avtalet med Dyrup visar att våra affärslösningar och kompetens efterfrågas starkt. Vidare är det tillfredställande för IFS i Skandinavien att vår investering i Danmark ger avkastning efter öppnandet av ett samlokaliserat kontor i Ørestad, menar Glenn Arnesen VD för IFS Scandinavia.

Om Dyrup

Dyrup A/S som är helägt av Monberg & Thorsen A/S, är en europeisk leverantör av kvalitets lösningar för träbehandling och målning. Produkterna har utvecklats för att skydda, bevara och försköna rum och ytor. Dyrup marknadsför sina produkter och tjänster genom nio dotterbolag i Europa och ett antal distributörer inom och utanför Europa. Dyrup innehar också ett antal licensavtal.

Dyrups främsta försäljningskanaler är detaljhandeln (DIY), fackhandeln samt industriella kunder. DIY står för omkring 45% av Dyrups intäkter, fackhandeln för 40% och försäljning till industriella kunder för omkring 15%. Försäljning av träskyddsprodukter och andra lösningar för utomhusbruk står för omkring 70% av intäkterna.

Dyrups positionering och profil är nära knutet till koncernens starka, internationella varumärken, BONDEX och GORI, vilka kompletteras av ett antal lokala varumärken.

Dyrup A/S rapporterade intäkter om 1,7 miljarder DKK 2007.

För ytterligare information, kontakta:

Corporate Communication Director, IFS World

Manni Svensson,