Europeisk försvarsorganisation väljer IFS Applications

IFS har tecknat ett avtal med en europeisk försvarsorganisation. Affären har genomförts i samarbete med med en av IFS globala partner inom försvar och värderas till över 35 MKr för IFS Applications licenser samt tre års underhåll och support.

IFS Applications kommer att användas för att hantera försvarsmateriel i syfte att åstadkomma förbättrad tillgänglighet, minskat servicebehov och reducerade underhållskostnader, genom förbättrad kontroll och samordning av underhållsplaner och rutiner.

”Detta är ännu en viktig affär för IFS, efter det nyligen offentliggjorda avtalet med amerikanska armén”, säger Iain Green, vd för IFS Defence Ltd. ”Genom detta avtal lägger vi till ännu ett land i listan över våra kunder inom försvarsindustrin.”

Flyg- och försvarsindustrin är en av IFS fokuserade branscher. IFS Applications funktionalitet för tillverkning samt underhåll och service inom flyg- och försvarsindustrin kompletteras med IFS helt integrerade lösning för projektstyrning och produktdatahantering (PDM). IFS har en ledande position som leverantör av lösningar för underhåll, hantering av rörliga enheter samt logistikstyrning inom flyg- och försvarsindustrin.

IFS kunder inom flyg och försvar inkluderar de brittiska, norska och amerikanska försvaren. Kommersiella verkstäder och operatörer inkluderar Finnair, Bristow Helicopters, Aero-Dienst GmbH, Hawker Pacific och Lufthansa Technik Qantas. Vidare levererar IFS lösningar till tillverkare som Eurofighterkonsortiet, General Dynamics, Lockheed Martin, BAE Systems, Saab och GE Transportation.

Telefon: +47 66 90 73 00

Jesper Alwall
Telefon: +46 8 58 78 45 00
General Counsel
jesper.alwall@ifsworld.com

IFS är ett publikt aktiebolag (OMX STO: IFS) grundat 1983. Företaget utvecklar, levererar och implementerar IFS Applications™, ett komponentbaserat affärssystem byggt på SOA-teknologi. IFS fokuserar på företag där en eller flera kärnprocesser är strategiska: underhåll & service, tillverkning, logistik och projekthantering.  IFS har över 2000 kunder, är verksamt i över 50 länder och har 2700 anställda. Nettoomsättningen 2009 uppgick till 2,6 miljarder kronor.

Mer information finns på www.IFSWORLD.com.

IFS Applications är ett varumärke tillhörande Industrial and Financial Systems, IFS AB (publ). Samntliga andra nämnda företag eller produktnamn är varumärken eller registrerade varumärken tillhörande dess respektive ägare.

Informationen är sådan som IFS ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 10 augusti 2010 kl. 08.00.