Fellesköpet Rogaland Agder uppgraderar IFS Applications

Norska Fellesköpet Rogaland Agder (FKRA), som använt IFS Applications för handel och logistik sedan 2000, har beslutat att utvidga lösningen med IFS Trade Management och uppgradera till IFS Applications 7.5. Detta innebär att FKRA får ett nytt modernt inköps- och handelssystem som ska bidra till en förnyelse av värdekedjan från produktion och inköp till verkstäder och butiker. Kontraktet, som tecknades i slutet av juni, är värt 13,5 Mkr.

FKRA är en medlemsorganisation liknande Lantmännen, och visionen är att vara den mest attraktiva och dynamiska organisationen i Norden. Målet är att bidra till ökad lönsamheten för bonden. FKRA producerar och säljer foder, gödsel och utsäde. Organisationen levererar också traktorer, andra lantbruksmaskiner samt verkstadstjänster till lantbruket och andra kunder, och driver en butikskedja med 18 butiker. Efter uppgraderingen kommer FKRA använda IFS Applications komponenter för handel och logistik (Trade Management), tillverkning, service, ekonomi och kundvård (CRM). Lösningen inkluderar effektiv butiksstyrning med avancerad prognostisering och automatisk påfyllnad i butiker och verkstäder. Lösningen har också den flexibilitet som krävs för att för att FKRA ska kunna anpassa sig till nya marknadskrav och affärsmöjligheter. – IFS har varit med och utvecklat vår verksamhet under en lång tid beslut att fortsätta utveckla verksamheten med IFS Applications är baserat på att det ska öka vår lönsamhet, säger Ola Bekken, vd för FKRA. Efter beslutet att inte fusionera med de andra Fellesköp-organisationerna i Norge behöver vi effektivisera vår egen verksamhet och måste bland annat etablera en ny inköpsprocess. Med IFS Applications får vi den nödvändiga flexibiliteten för att utnyttja möjligheterna snabbt och effektivt. – Vi har under senare år satsat mycket på att utveckla marknadens mest moderna lösning för handels- och logistikintensiva verksamheter. Lösningen är ett resultat av samarbetet med viktiga skandinaviska handelskunder som FKRA, Jensen & Co, Systembolaget, Stadium och Byggmax, säger Glenn Arnesen, vs IFS Scandinavia. Vårt branschteam för handel och logistik arbetar målinriktat med att ge kunderna en effektiv framtidsinriktad lösning med bra användarvanlighet och snabb återbetalningstid. Handel och logistik är en av de branscher som IFS fokuserar på. IFS erbjuder branschanpassade lösningar som hanterar hela värdekedjan, från planering, inköp och distribution till butikslösningar. IFS Applications stöder alla viktiga affärsprocesser inklusive grunddatahantering, automatisk påfyllning av varor, provisions- och rabatthantering, personalsystem och prognostisering. Integration med kassasystem, mobila lösningar, e-handel och beslutsstödsystem är andra viktiga funktioner som stöds av lösningen. IFS kunder bland handelsföretagen inkluderar Stadium, Systembolaget, ByggMax, Reporter, Marskramer och Intertoys. Andra logistikintensiva kunder är bland annat Jenssen, Cloetta Fazer, SMC Pneumatics, Bristan, Hama, Brightpoint, Heaven Hill Distilleries och Katun Corporation.