Finska färgtillverkaren Teknos väljer IFS Applications för att modernisera sina affärsprocesser

Teknos, en av de ledande färgtillverkarna i Norden, har valt IFS Applications för att öka kontrollen samt integration och samarbete mellan bolagen och länderna i koncernen. Lösningen ska införas inom Teknos verksamheter i Finland, Skandinavien, Tyskland, Storbritannien, Polen, Slovenien och Ryssland.

IFS Applications kommer att ersätta flera olika affärssystem och minska kostnaderna genom stordriftsfördelar som en följd av införandet av ett modernt affärssystem som hanterar alla Teknos verksamheter och affärsprocesser. Verksamheten kommer också att dra nytta av standardisering av datastrukturer och processer i hela koncernen. Teknos kommer att använda IFS Applications komponenter för ekonomi, logistik, produktion, sälj och marknad, service och underhåll, dokumenthantering, kvalitetsstyrning, e-faktura, verksamhetsstyrning samt ett interface till Atrion Intelligent Monitoring för att hantera regelverk och produktsäkerhet för kemiindustrin.

IFS valdes baserat på stark funktionalitet, referenser och kunnande inom färgtillverkning:
– Vi utvärderade flera lösningar och leverantörer som arbetar med vår bransch men ingen var i närheten av den erfarenhet och de lyckade installationer som IFS kunde visa upp, säger Raimo Anjala CFO på Teknos. IFS Applications har djup funktionalitet för de specifika affärsprocesserna inom färgtillverkning. Genom att välja ett standardsystem med en stor kundbas i branschen drar vi nytta av fortsatt utveckling av ny branschspecifik funktionalitet såväl som teknikutveckling.

Processindustrin tillhör en av IFS’ sju utvalda branscher. IFS tillhandahåller branschspecifik funktionalitet för företag inom färgtillverkning, livsmedelsindustrin, kemiindustrin, pappers- och massaindustri samt metallindustrin. IFS Applications för kemiindustrin hanterar samtliga viktiga affärsprocesser som batchbalansering, recepthantering, kvalitetssäkring och prognostisering. Affärssystemet innehåller också en komplett lösning för hantering av anläggningars och produkters hela livscykler. Bland IFS kunder inom kemiindustrin finns DuPont, Jotun, Flint Group, Willamette Valley Company, Akzo Nobel och Becker Industrial Coatings.