Företag inom komplexa branscher drar inte full nytta av affärssystemet, enligt IFS-studie

Företag verksamma inom komplexa branscher drar inte optimal nytta av sina affärssystem. Detta är slutsatsen av en ny IFS-studie baserad på en undersökning av cirka 200 beslutsfattare inom industri- och produktionsbolag i Nordamerika. Resultaten har analyserats och tolkats av Cindy Jutras, chefsanalytiker vid Mint Jutras i Boston.

Huvudsyftet med affärssystem är att konsolidera affärsdata och processer i ett system för att leverera förbättrad översikt och kontroll. Företag med många komplexa affärsprocesser har dock svårt att dra nytta av dessa fördelar eftersom affärssystemet inte kan hantera verksamheten. Enligt studien är utmaningarna och komplexiteten som störst i följande branscher:

• EPC-entreprenörer (engineering, procurement, construction), inklusive aktörer som riktar sig mot olje- och gasbranschen.
  • Kundorderstyrd produktion (engineer-to-order)
  • Processindustri

Studiens viktigaste fynd:

• De flesta tillverkningsföretag måste hantera en rad olika produktionsmetoder, inklusive många olika kundorderstyrda metoder.
  • Företag inom processindustrin, kundorderstyrd produktion och EPC måste alla hantera många ytterligare affärsprocesser.
  • Denna mångfald av affärsprocesser skapar ett behov av att använda flera affärsapplikationer. Det genomsnittliga företaget har 3,24 olika sorters applikationer, men kan använda upp till sju stycken. De kan använda fler än ett system inom samma kategori (flera affärsystemsprodukter, till exempel) vilket betyder att det totala antalet applikationer kan vara långt större.
  • Ju bättre en affärssystemsmiljö kan hantera integrerad projektstyrning, desto bättre kan systemet stödja många olika komplexa behov.

– Studien visar att många företag i komplexa branscher använder affärssystem som helt enkelt inte stödjer deras verksamhet. Dessa företag är tvungna att betala för licenser och underhåll av så många som sju olika affärsapplikationer. Detta innebär att de går miste om fördelarna av att ha ett heltäckande affärssystem. Undersökningen bevisar att dessa företag skulle dra stor nytta av att implementera ett system som är utformat för att hantera många olika sorters komplexa projekt och anläggningsintensiva miljöer, säger Glenn Arnesen, VD, IFS Scandinavia.

Studien finns tillgänglig (på engelska) för gratis nedladdning här: http://download.ifsworld.com/studies.

Frédéric Guigues
frederic.guigues@ifsworld.com

IFS är ett publikt aktiebolag (XSTO: IFS) grundat 1983. Företaget utvecklar, levererar och implementerar IFS Applications™, ett komponentbaserat affärssystem byggt på SOA-teknologi. IFS fokuserar på branscher där en eller flera kärnprocesser är strategiska: underhåll & service, tillverkning, logistik och projekthantering. IFS har över 2000 kunder, är verksamt i cirka 60 länder och har 2800 anställda. Nettoomsättningen 2011 uppgick till 2,6 miljarder kronor.

Mer information finns på www.IFSWORLD.com

Följ IFS på Twitter: @ifsworld

Läs mer om teknologi, innovation och kreativitet på IFS Blogs: http://blogs.ifsworld.com/

IFS, Box 1545, 581 15 Linköping – Telefon: +46 13 460 40 00 – Fax: +46 13 460 40 01
Industrial and Financial Systems, IFS AB (publ) är ett publikt aktiebolag registrerat i Sverige.
Organisationsnummer: 556122-0996. Säte: Box 1545, SE-581 15 Linköping.

Citat

Glenn Arnesen, VD, IFS Scandinavia