Global tillverkare väljer IFS Applications 9 för att integrera centrala affärsprocesser

BIM Kemi implementerar IFS-lösningen för att effektivisera sin verksamhet och förbättra översikten över logistiken i tio länder

IFS meddelar att tillverkningsföretaget BIM Kemi har valt IFS Applications™ 9 för att integrera sin verksamhet och stödja tillväxt i Europa och Afrika. Lösningen kommer att implementeras av IFS-partnern Novacura.

Snabbväxande BIM Kemi utvecklar och tillverkar koncept, teknologi och tjänster för branscher inom papper och massa, kartong samt cellulosafiber. Företaget har kontor i tio länder inklusive Finland, Norge, Tyskland, Storbritannien, Sydafrika och Sverige.

Efter en noggrann utvärderingsprocess valde BIM Kemi IFS Applications 9 för att effektivisera sin internationella verksamhet. IFS-lösningen stödjer viktiga affärsprocesser som ekonomistyrning, logistik, processtillverkning, försäljning och CRM samt beslutsstöd. Som företagets centrala affärsplattform kommer IFS Applications 9 att ersätta ett antal föråldrade system och punktlösningar.

–Genom att implementera en central affärslösning för våra säljkontor och tillverkningsanläggningar kommer vi kunna optimera vår produktivitet, kvalitet och översikt. IFS Applications 9 framstod som den bästa lösningen för att centralisera verksamheten inom alla regioner där vi är aktiva. Vi såg också många likheter i bolagskultur hos IFS-partnern Novacura och vi ser fram emot att starta implementeringen, säger Stefan Krantz, CFO på BIM Kemi.

–IFS Applications erbjuder heltäckande stöd för BIM Kemis verksamhet och vi har etablerat en mycket positiv relation mellan våra företag. Tillsammans kommer vi att skapa en global plattform för effektivitet och tillväxt, säger Johan Melander, VD, Novacura.

–Vi är mycket glada över att ännu en framgångsrik, global tillverkare har valt IFS. Detta är en viktig affär för både IFS och Novacura och bevisar den fortsatta framgången i vår partnerstrategi. Pappers- och massaindustrin är en av IFS prioriterade segment inom vilket vi har lång erfarenhet. BIM Kemi är ett perfekt exempel på hur ett snabbväxande globalt företag kan använda IFS Applications för att optimera sina affärsprocesser och förbättra sina resultat, säger Glenn Arnesen, VD, IFS i Skandianvien.

Läs mer om hur IFS stödjer företag inom papper och pappersmassa: www.ifsworld.com/se/branscher/anlaggningsintensiv/papper-och-pappersmassa/.

Anders Lundin, PR Manager for IFS in Scandinavia.Telefon: 46 8 58 78 45 00, press@ifsworld.com

Om BIM Kemi

BIM Kemi utvecklar och tillverkar koncept, teknologi och tjänster för branscher inom papper och massa, kartong samt cellulosafiber. Företaget grundades 1973 och har rankats fyra gånger bland Europas 500 snabbast växande entreprenörsföretag. www.bimkemi.com

IFS™ utvecklar och levererar affärssystem till kunder över hela världen som tillverkar och distribuerar varor, underhåller anläggningstillgångar samt driver serviceinriktade verksamheter. Vår branschkunskap och våra lösningar har tillsammans med vårt kundfokus gjort oss till en ledare inom sektorn. Våra 3 300 medarbetare stödjer fler än en miljon användare över hela världen genom lokala kontor och ett växande partnernätverk. Mer information finns på IFSworld.com.

Läs mer om teknologi, innovation och kreativitet på IFS Blog: http://blog.ifsworld.com/