IFS™ presenterar fjärde generationens mobilitetslösning för service och underhåll

IFS lanserar fjärde generationen av sin mobila klient för service och underhåll för Androidbaserade telefoner och handdatorer. Lösningen stödjer arbete offline och erbjuder avancerad funktionalitet för service och underhåll genom ett intuitivt och användarvänligt gränssnitt.

Den nya lösningen bygger på mobil teknologi från Androidbaserade Metrix Mobile, en produkt som IFS förvärvade i och med uppköpet av Metrix tidigare i år. Lösningen är en integrerad del av IFS Applications och erbjuder en komplett mobil lösning för fältservice och underhåll. Den nya versionen, som är utformad och optimerad för Android-plattformen, kompletterar IFS befintliga mobilitetslösning för Microsoft Windows Mobile.

– Vi är stolta över hur snabbt vi har lyckats kombinera Metrix Mobile med IFS Applications. Vi kan presentera en betaversion av lösningen bara fem månader efter förvärvet. Den nya klienten erbjuder en elegant användarupplevelse samt intuitiva arbetsflöden. Lösningen kan dessutom enkelt anpassas efter användarens arbetsprocess. Våra kunder kan implementera och börja använda den nya klienten som standardfunktionalitet, vilket borgar för snabb avkastning och enkla uppgraderingar. Med denna lansering närmar vi oss vårt mål att bli marknadsledande inom mobila service- och underhållslösningar, säger Thomas Säld, ansvarig för produktutveckling på IFS.

Den nya klienten hanterar hela processen – från ögonblicket då ordern tas emot av en tekniker, tills att uppdraget rapporteras som utfört via den mobila enheten. Uppdateringar av arbetsstatus loggas på arbetsordern och skickas omedelbart tillbaka till sambandscentralen. Fältteknikern kan ta bilder, hämta kartbaserade vägbeskrivningar samt avsluta uppdraget genom att fylla i tid, material och utgifter. Genom flexibel funktionalitet kan alla data som insamlas ute i fältet – från arbetssäkerhetsinstruktioner till kunddata – på ett enkelt sätt konfigureras per kund och arbetsprocesstyp.

Mobilitetslösningar är ett prioriterat område inom vilket IFS har gjort stora investeringar under de senaste åren. Den aktuella lanseringen är en milstolpe i IFS produkthistoria eftersom den kombinerar IFS Applications infrastruktur och IFS 360 Schedulings marknadsledande optimeringssystem med Metrix Mobile-lösningens avancerade funktionalitet. Slutresultatet är en komplett mobilitetslösning som erbjuder stora synergieffekter.

– Under de senaste åren har vi levererat ett antal lösningar för den snabbt expanderande mobila arbetsplatsen. Bland dessa kan nämnas det mobila och pekskärmsvänliga gränssnittet IFS Enterprise Explorer samt IFS Touch Apps, en serie molnbaserade appar för smarttelefoner. Vi är glada över att kunna utöka vår portfölj med den fjärde generationen av vår mobila lösning för service och underhåll. Mobilitet kommer även fortsättningsvis att vara ett strategiskt investeringsområde för IFS, säger Dan Matthews, teknikchef på IFS.

Frédéric Guigues
frederic.guigues@ifsworld.com

IFS är ett publikt aktiebolag (OMX STO: IFS) grundat 1983. Företaget utvecklar, levererar och implementerar IFS Applications™, ett komponentbaserat affärssystem byggt på SOA-teknologi. IFS fokuserar på branscher där en eller flera kärnprocesser är strategiska: underhåll & service, tillverkning, logistik och projekthantering. IFS har över 2000 kunder, är verksamt i cirka 60 länder och har 2800 anställda. Nettoomsättningen 2011 uppgick till 2,6 miljarder kronor.
Mer information finns på www.IFSWORLD.com
Läs mer om teknologi, innovation och kreativitet på IFS Blogs: http://blogs.ifsworld.com/

IFS, Box 1545, 581 15 Linköping – Telefon: +46 13 460 40 00 – Fax: +46 13 460 40 01
Industrial and Financial Systems, IFS AB (publ) är ett publikt aktiebolag registrerat i Sverige.
Organisationsnummer: 556122-0996. Säte: Box 1545, SE-581 15 Linköping.

Citat

Thomas Säld, ansvarig för produktutveckling på IFS