IFS Defence prisas av brittiska försvarsministeriet

Storbritanniens Chief of Defence Material (CDM) har tilldelat IFS Defence den prestigefyllda utmärkelsen Certificate of Commendation för dess samarbete med den kungliga brittiska flottan. Utmärkelsen är ett erkännande av de enastående resultaten som IFS Defence:s medarbetare har åstadkommit med att utveckla och leverera en heltäckande supportlösning samt för deras yrkeskunnighet och engagemang.

IFS Defence tilldelades 2009 ett femårskontrakt av brittiska flottan för att tillhandahålla support och hosting-tjänster för det brittiska försvarsministeriets huvudsakliga underhållssystem för flottan: Unit Maintenance Management System (UMMS). Till följd av det lyckade utvecklings- och implementeringsprojektet har arbetsgruppen, bestående av IFS-konsulter och personal från försvaret, tilldelats priset vid en ceremoni i försvarsministeriets huvudkvarter i London.

Arbetsgruppens kärnmedlemmar, Dion Hoare, Neil Piggot och David Poole, har visat utomordentlig yrkeskunnighet, engagemang och samarbetsvilja för att leverera projektet inom mycket snäva tidsramar. Arbetsgruppen har säkrat att flottan har fortsatt operativ tillgång till applikationen, utan vilken support för systemsäkerhetsanalys skulle försvåras.

IFS supportlösning för underhållssystemet UMMS är själva grunden till den brittiska flottans strategi för maritim teknik och anläggningsunderhåll. IFS Defence:s insats var avgörande när UMMS-tjänsten implementerades. Implementeringen innebar att man tog i bruk en dedikerad hosting-anläggning som är tillgänglig för hela det brittiska försvarsministeriet och etablerade en andralinjesupport – utöver den ursprungliga tredjelinjesupporten – för de cirka 3500 kunderna. UMMS är det huvudsakliga underhålls- och planeringsverktyget på flottans viktiga fartyg och undervattensfarkoster. Systemet implementeras även hos den civila myndigheten Royal Fleet Auxiliary.

Flyg- och försvarsindustrin är en av IFS fokuserade branscher. IFS Applications funktionalitet för tillverkning samt underhåll och service inom flyg- och försvarsindustrin kompletteras med IFS helt integrerade lösning för projektstyrning och produktdatahantering (PDM). IFS har en ledande position som leverantör av lösningar för underhåll, hantering av rörliga enheter samt logistikstyrning inom flyg- och försvarsindustrin.

IFS kunder inom flyg och försvar inkluderar de amerikanska, brittiska och norska försvaren samt Eurofighterkonsortiet. Kommersiella verkstäder och operatörer inkluderar Bristow Helicopters, Aero-Dienst GmbH, K&L Microwave, Hawker Pacific, Ensign Bickford, Todd Pacific Shipyards och Lufthansa Technik Qantas (LTQ, tidigare Jet Turbine Systems). Vidare levererar IFS lösningar till tillverkare som General Dynamics, Lockheed Martin, BAE Systems, Saab Aerosystems och GE Aircraft Engines.

Frédéric Guigues
frederic.guigues@ifsworld.com

IFS är ett publikt aktiebolag (OMX STO: IFS) grundat 1983. Företaget utvecklar, levererar och implementerar IFS Applications™, ett komponentbaserat affärssystem byggt på SOA-teknologi. IFS fokuserar på branscher där en eller flera kärnprocesser är strategiska: underhåll & service, tillverkning, logistik och projekthantering. IFS har över 2000 kunder, är verksamt i över 50 länder och har 2700 anställda. Nettoomsättningen 2010 uppgick till 2,6 miljarder kronor.

Mer information finns på www.IFSWORLD.com.

IFS, Box 1545, 581 15 Linköping – Telefon: +46 13 460 40 00 – Fax: +46 13 460 40 01
Industrial and Financial Systems, IFS AB (publ) är ett publikt aktiebolag registrerat i Sverige.
Organisationsnummer: 556122-0996. Säte: Box 1545, SE-581 15 Linköping.