IFS expanderar i Latinamerika genom att förvärva LATINIFS Tecnologia da Informação S.A.

IFS har tecknat avtal med ägarna av LATINIFS Tecnologia da Informação S.A. (”LatinIFS”) avseende köp av 100 procent av aktierna i företaget. Köpeskillingen kommer att betalas kontant. Förvärvet stärker IFS position på den snabbt växande latinamerikanska marknaden och i prioriterade sektorer som olja och gas, energi samt bygg och anläggning.

LatinIFS grundades 2004 och är en partner för distribution och implementering av IFS Applications i Latinamerika. Företagets huvudkontor ligger i Barueri, São Paolo.

Företagets uppskattade nettointäkter under räkenskapsåret 2011, som avslutas 31 december, uppgår till R$ 22 miljoner (cirka US$ 12 miljoner) och vinsten före räntor, skatt, av- och nedskrivningar (EBITDA) för samma period uppskattas till R$ 4 miljoner (cirka US$ 2 miljoner).

Fler än 120 företag i Latinamerika (Brasilien, Mexiko, Argentina och Ecuador) använder IFS Applications som affärssystem. Bland dessa finns en rad brasilianska storföretag inom sektorer som IFS prioriterar, som olja och gas, energi samt bygg och anläggning.

IFS har en aktiv investeringsstrategi i de så kallade BRIC-ekonomierna. Företaget förvärvade indiska Ecosoft 2005 samt investerade i helägda rörelser i Ryssland och Kina under 2010. Genom att köpa LatinIFS fortsätter IFS att öka sin närvaro och expansion i tillväxtekonomierna.

– Genom förvärvet av LatinIFS verkställer IFS sin kommunicerade tillväxtstrategi och investerar i en av världens snabbast växande affärssystemsmarknader. Brasilien är världens sjunde största ekonomi och genomför just nu omfattande investeringar i av IFS fokuserade områden som olja och gas samt bygg och anläggning. Med starka tillväxtprognoser för mjukvaruförsäljningen i Latinamerika, som uppskattas öka med 17 procent under 2012, stärker IFS sin närvaro i denna mycket attraktiva region. Detta kommer att gagna alla våra befintliga och nya kunder, säger Alastair Sorbie, VD, IFS.

– Som partner har vi arbetat nära IFS under många år och vi är glada över att ytterligare utöka vår affärskapacitet genom denna affär. Med sin internationella närvaro och starka position i Latinamerikas tillväxtsektorer passar IFS mycket väl med vår kunskap om den lokala marknaden. Mitt team och jag ser fram emot att befästa vår position inom IFS och skapa tillväxt i regionen, säger Lávio Falcão Costa Ciríaco de Oliveira, VD, LatinIFS.

IFS Americas kommer att ansvara för integrationen av LatinIFS och Cindy Jaudon, verkställande direktör för IFS Americas, ser fram emot att välkomna både nya kunder och anställda.

IFS förväntar sig att förvärvet kommer ha en positiv resultatpåverkan redan under 2011.

Frédéric Guigues
frederic.guigues@ifsworld.com

Fredrik vom Hofe

Group Senior Vice President Business Development
fredrik.vom.hofe@ifsworld.com

Om LATINIFS Tecnologia da Informação S.A.
LatinIFS grundades 2004 och är en partner för distribution och implementering av IFS Applications i Latinamerika. Företagets huvudkontor ligger i Barueri, São Paolo och har ett kontor i Rio de Janeiro.

IFS är ett publikt aktiebolag (OMX STO: IFS) grundat 1983. Företaget utvecklar, levererar och implementerar IFS Applications™, ett komponentbaserat affärssystem byggt på SOA-teknologi. IFS fokuserar på branscher där en eller flera kärnprocesser är strategiska: underhåll & service, tillverkning, logistik och projekthantering. IFS har över 2000 kunder, är verksamt i cirka 60 länder och har 2700 anställda. Nettoomsättningen 2010 uppgick till 2,6 miljarder kronor.

Mer information finns på www.IFSWORLD.com.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som IFS skall offentliggöra enligt lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument och/eller lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 15 december 2011 kl. 08.30.

IFS, Box 1545, 581 15 Linköping – Telefon: +46 13 460 40 00 – Fax: +46 13 460 40 01
Industrial and Financial Systems, IFS AB (publ) är ett publikt aktiebolag registrerat i Sverige.
Organisationsnummer: 556122-0996. Säte: Box 1545, SE-581 15 Linköping.