IFS fortsätter återköpa egna aktier

I tillägg till tidigare meddelade återköp har styrelsen i Industrial and Financial Systems, IFS AB (”IFS”), (XSTO: IFS), med stöd av årsstämmans bemyndigande, beslutat att återköpa ytterligare högst 100 000 B-aktier i IFS, motsvarande cirka 0,4 procent av det totala antalet aktier i bolaget, till ett sammanlagt belopp om högst 11 miljoner kronor.

Syftet med återköpet är att ge styrelsen ökad möjlighet att anpassa bolagets kapitalstruktur och därigenom bidra till ökat aktieägarvärde. Återköpen kommer att genomföras på Nasdaq OMX Stockholm i enlighet med gällande regler, till pris inom det aktuella intervallet mellan högsta köpkurs och lägsta säljkurs vid förvärvstidpunkten, förutsatt att priset inte överstiger det högre av kursen för det senaste oberoende avslutet och den högsta gällande oberoende köpkursen. Återköpen kommer att ske så snart som möjligt under perioden 5 september till 20 december 2011, med beaktande av enligt lag gällande begränsningar.

Det totala antalet aktier av samtliga serier i IFS uppgår till 26 479 922. IFS innehav av egna aktier per den senaste handelsdagen, 2 september 2011, uppgick till totalt 899 149 B-aktier, varav 500 000 är föremål för makulering enligt beslut vid årsstämman 2011.

Frédéric Guigues
frederic.guigues@ifsworld.com

IFS är ett publikt aktiebolag (XSTO: IFS) grundat 1983. Företaget utvecklar, levererar och implementerar IFS Applications™, ett komponentbaserat affärssystem byggt på SOA-teknologi. IFS fokuserar på företag där en eller flera kärnprocesser är strategiska: underhåll & service, tillverkning, logistik och projekthantering. IFS har över 2000 kunder, är verksamt i över 50 länder och har 2700 anställda. Nettoomsättningen 2010 uppgick till 2,6 miljarder kronor.

Mer information finns på www.IFSWORLD.com.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som IFS skall offentliggöra enligt lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument och/eller lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 5 september 2011 kl. 8.00.

IFS, Box 1545, 581 15 Linköping – Telefon: +46 13 460 40 00 – Fax: +46 13 460 40 01
Industrial and Financial Systems, IFS AB (publ) är ett publikt aktiebolag registrerat i Sverige.
Organisationsnummer: 556122-0996. Säte: Teknikringen 5, Box 1545, 581 15 Linköping.