IFS fortsätter att investera i mobilitet och fältservice genom förvärv av Metrix LLC

IFS har tecknat avtal med ägarna av Metrix LLC (”Metrix”) avseende köp av 100 procent av andelarna i företaget. Köpeskillingen kommer att betalas kontant. Förvärvet stärker IFS position på den snabbt växande globala marknaden för mobilitets- och serviceapplikationer.

Metrix grundades 1980 i USA och levererar avancerade mobilitets- och servicelösningar. Huvudkontoret ligger i Waukesha, Wisconsin och företaget har dotterbolag i Nederländerna och Singapore.

Företagets nettoomsättning under räkenskapsåret 2011, som avslutades 31 december, uppgick till USD 8,7 miljoner. Rörelseresultatet före avskrivningar och nedskrivningar (EBITDA) uppgick under samma period till USD 1,3 miljoner.

Metrix har en mycket stabil position som leverantör av servicelösningar till branscher som anläggning, telekommunikation, högteknologi & medicinsk utrustning, transport samt tredjeparts-/utkontrakterade fältserviceverksamheter. Företaget har cirka 90 kunder varav många välkända varumärken som Ericsson Group, Motorola, Xerox, Space Engineering Services, DHL, Auto Windscreens, ITT, IMAX, Ingenico, Makino och Sysmex.

Förvärvet ger IFS en toppmodern, integrerad, konfigurerbar och paketerad mobil applikation utvecklad för servicemarknaden som erbjuder kunder snabb avkastning. IFS får dessutom ett stabilt mobilt ramverk som tillför värdefull mobil teknologi och erfarenhet. Metrix har levererat mobila lösningar till fältservicebranschen sedan 1991 och arbetar kontinuerligt med att utveckla nya innovationer baserade på modern teknologi.

Genom att kombinera IFS och Metrix med IFS 360 Scheduling – ett dynamiskt planeringsverktyg för fältservice – kan IFS realisera många produktsynergier. Denna kombination ger IFS den mest heltäckande servicelösningen på marknaden – allt levererat från en leverantör. IFS kan nu erbjuda både ett bredare service- och projektorienterat affärssystem till anläggningsintensiva branscher (utrustning med lång livscykel) samt en mer kundfokuserad lösning (kontaktcenter, fältserviceplanering) för serviceföretag med högre volymer. Båda lösningarna inkluderar moderna mobila applikationer för arbete med eller utan internettillgång.

Förvärvet stärker även IFS moln-/Software-as-a-Service-erbjudande. Metrix lösningar är tillgängliga via en rad olika implementeringsmodeller: lokal installation, Software-as-a-Service (SaaS), eller Software + Service (S+S).

– Med förvärvet av Metrix verkställer IFS sin officiella tillväxtstrategi genom att investera i en av affärssystemsmarknadens snabbast växande sektorer. Enligt Gartner är marknadsandelen för avancerade service- och mobilitetslösningar endast 20 % av den aktuella marknaden, med störst efterfrågan i anläggningsintensiva branscher som energi och telekom. Förvärvet ger IFS en utmärkt utgångspunkt för att exploatera tillväxtpotentialen i marknaden och leverera lösningar som ger våra kunder konkurrensfördelar. IFS får en långt större handlingskapacitet i denna mycket attraktiva sektor, särskilt i Nordamerika. Detta är till fördel för alla befintliga och nya kunder, säger Alastair Sorbie, vd, IFS.

– IFS och Metrix blir en kraft att räkna med på service- och mobilitetsmarknaden. Med IFS internationella närvaro, starka position inom service och underhåll och kundfokuserade kultur kompletterar våra företag varandra på ett mycket positivt sätt. Vi ser fram emot att tillsammans med IFS bidra till ökad tillväxt inom den mobila fältservicemarknaden, säger Larry Laux, grundare av Metrix.

IFS Americas ansvarar för integreringen av Metrix. Cindy Jaudon, vd, IFS Americas, ser fram emot att välkomna nya kunder och anställda till IFS.

IFS förväntar sig att förvärvet kommer att ha en positiv resultatpåverkan under 2012.

Fredrik vom Hofe
Telefon: 46 8 587 845 00

Group Senior Vice President Business Development
fredrik.vom.hofe@ifsworld.com

Om Metrix LLC.
Metrix grundades 1980 i USA och levererar avancerade mobilitets- och servicelösningar. Företaget har cirka 50 anställda, varav majoriteten är baserade på huvudkontor i Waukesha, Wisconsin. Metrix har även mindre verksamheter i Singapore och Nederländerna samt en försäljningspartner i Storbritannien (FMS). Under räkenskapsåret som avslutades den 31 december, 2011, uppnådde företaget en nettoomsättning om 8,7 miljoner USD. Rörelseresultat före avskrivningar och nedskrivningar (EBITDA) uppgick under samma period till 1,3 miljoner USD.

Metrix har en stark position i branscher som anläggning, telekommunikation, högteknologi & medicinsk utrustning, transport samt tredjeparts-/utkontrakterade fältserviceverksamheter. Företaget har cirka 90 kunder varav många välkända varumärken som Ericsson, Motorola, Xerox, Space Engineering Services, DHL, Auto Windscreens, ITT, IMAX, Ingenico, Makino och Sysmex.

IFS är ett publikt aktiebolag (OMX STO: IFS) grundat 1983. Företaget utvecklar, levererar och implementerar IFS Applications™, ett komponentbaserat affärssystem byggt på SOA-teknologi. IFS fokuserar på branscher där en eller flera kärnprocesser är strategiska: underhåll & service, tillverkning, logistik och projekthantering.  IFS har över 2000 kunder, är verksamt i cirka 60 länder och har 2800 anställda. Nettoomsättningen 2011 uppgick till 2,6 miljarder kronor.

Mer information finns på www.IFSWORLD.com

Läs mer om teknologi, innovation och kreativitet på IFS Blogs: http://blogs.ifsworld.com/

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som IFS skall offentliggöra enligt lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument och/eller lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 23 maj 2012 kl.10.00.