IFS i Mellanöstern levererar support och konsulttjänster till petrokemianläggning

IFS i Mellanöstern har skrivit ett utökat konsultavtal med en kund som producerar etylengas samt polyetylenplast. Kontraktet omfattar konsulttjänster och support av IFS Applications komponenter för ekonomi, underhåll, logistik, produktion och personalhantering. Kontraktet är värt 16 Mkr.

Petrokemianläggningen är nu i drift. Lönsamheten i denna typ av kapitalintensiv processindustri är beroende av konstant hög produktionssvolym och kvalitet vilket ställer stora krav på anläggningens tillgänglighet och effektiva affärssystem för att driva verksamheten.

Processindustrin tillhör en av IFS utvalda branscher. IFS tillhandahåller branschspecifik funktionalitet för företag inom livsmedelsindustrin, kemiindustrin, papper- och massaindustrin samt metallindustrin. IFS Applications för kemiindustrin hanterar samtliga viktiga affärsprocesser som batchbalansering, recepthantering, kvalitetssäkring och prognostisering. Affärssystemet innehåller också en komplett lösning för hantering av anläggningars och produkters hela livscykler.

Bland IFS kunder inom kemiindustrin finns DuPont, Jotun, Flint Group, Willamette Valley Company, Akzo Nobel och Becker Industrial Coatings. Andra kunder inom processindustri är Pepsi, Iams, V&S Absolut Spirits, Imerys, SSAB, Hutmen, Nucor Corp, Holmen Paper och SCA Graphics.