IFS justerar sina finansiella utsikter för 2012

För 2012 förväntar IFS stark organisk licenstillväxt och ett rörelseresultat i nivå med förra året. Tidigare kommunicerade utsikter var att IFS förväntar stark organisk licenstillväxt och ett förbättrat rörelseresultat.

– Konsultverksamheten har fortsatt att utvecklas svagare än förväntat. Även om en tydlig förbättring väntas för resten av året, kommer denna inte att vara tillräcklig för att fullt ut väga upp utfallet hittills under året, säger Alastair Sorbie, IFS vd och koncernchef.

– Fokus för 2012 har varit att få verksamheten att växa. För att uppnå detta har vi kraftigt stärkt våra satsningar på försäljning och marknadsföring samt vårt ekosystem av partners. Dessa planerade kostnadsökningar har därmed pressat resultatet i det korta perspektivet. Baserat på antalet kända affärsmöjligheter och en stark tillväxt i pågående affärsförhandlingar förväntas satsningarna betala sig genom en starkare försäljning och förbättrad intjäning framöver, fortsätter Alastair Sorbie.

IFS delårsrapport för tredje kvartalet kommer att offentliggöras 25 oktober 2012.

Frédéric Guigues
frederic.guigues@ifsworld.com

IFS är ett publikt aktiebolag (XSTO: IFS) grundat 1983. Företaget utvecklar, levererar och implementerar IFS Applications™, ett komponentbaserat affärssystem byggt på SOA-teknologi. IFS fokuserar på företag där en eller flera kärnprocesser är strategiska: underhåll & service, tillverkning, logistik och projekthantering. IFS har över 2 000 kunder, är verksamt i över 60 länder och har 2 800 anställda. Nettoomsättningen 2011 uppgick till 2,6 miljarder kronor.

Mer information finns på www.IFSWORLD.com.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som IFS skall offentliggöra enligt lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument och/eller lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 9 oktober 2012 kl. 8.30.