IFS lanserar global molnlösning på Microsoft Azure

IFS meddelar att IFS Applications™ nu finns tillgänglig på Microsofts molnlösning Azure. Den nya lösningen minskar behovet av hårdvara vilket gör det möjligt för kunder att dra nytta av IFS Applications på ett snabbt, säkert och kostnadseffektivt

IFS och Microsofts molnbaserade erbjudande gör det möjligt att undvika många engångskostnader som normalt förknippas med lokala lösningar. Genom molnlösningen kan kunder dessutom bredda sin implementation samt anpassa antalet användare i takt med verksamhetens växt. Azure är en beprövad molnplattform som erbjuder avancerad datasäkerhet samt ger en affärskontinuitet som lokala installationer vanligtvis inte tillåter.

IFS Applications kompletta applikationssvit – inklusive affärsstöd (ERP) samt lösningar för underhåll (EAM) och service (ESM) – kan användas på Azure. Kunder kan antingen utnyttja Azure som infrastruktur genom en så kallad Infrastructure-as-a-Service-lösning (IaaS) och själva administrera IFS Applications, eller använda IFS Applications som en tjänst (SaaS). IaaS-lösningen är tillgänglig i dag medan SaaS-lösningen, som erbjuder tjänster på teknisk och applikationsnivå, kommer att rullas ut under de kommande sex månaderna.

– Att tillsammans med Microsoft erbjuda IFS Applications på Azure var ett naturligt steg eftersom Azure är väl anpassat efter våra kunders krav. Våra kunder vill ha en beprövad molnlösning som gör det möjligt att snabbt installera och dra nytta av IFS Applications. IFS är synonymt med flexibilitet och denna lösning är därför väldigt attraktiv för kunder som snabbt vill driftsätta nya verktyg eller bemöta skiftande marknadsvillkor, säger Mark Boulton, CMO, IFS.

– Molnbaserade lösningar efterfrågas alltmer av företag som vill spara pengar och samtidigt öka både hastighet och effektivitet. Dessa företag behöver en lösning som kan stödja större verksamheter och som är globalt tillgänglig. I kombination med Azure gör IFS det möjligt för företag att utnyttja molnets möjligheter och använda IFS Applications på en skalbar plattform, säger Mike Schutz, GM Cloud Platform, Microsoft Azure.

Tillsammans med betakunden Ebara, en tillverkare av precisionsutrustning, har IFS arbetat för att validera den nya lösningen. Frank Lowery, chef för informationssystem på Ebara, kommenterar implementeringen av IFS Applications:

– Eftersom Ebara har beslutat att lägga alla centrala IT-system i molnet så var vi som trogen IFS-kund mycket positiva till det nya initiativet med Microsoft Azure. Vi var väldigt imponerade över hur snabbt och enkelt det var att skapa vår första IFS-miljö på Azure, som är en molnmiljö vi är bekväma med då vi nyligen började använda Office 365.

– Det krävs väldigt lite arbete för att använda IFS Applications på Microsoft Azure och vi har sett att prestandan är minst lika bra som när mjukvaran är lokalt installerad, tillägger Dan Matthews, CTO, IFS.

IFS Applications är nu tillgängligt för kunder på Microsoft Azure. Mer information finns på www.ifsworld.com/IFS-on-Azure.

Denna nyhet offentliggjordes på Oracle OpenWorld, 29 september – 2 oktober, i San Francisco.

Kontaktinformation

Marcus Stober, Corporate Communications. Telefon: 46 8 58 78 45 00, press@ifsworld.com

Frédéric Guigues, Investor Relations. Telefon: 46 8 58 78 45 00, frederic.guigues@ifsworld.com

IFS™ är en ledande global leverantör av affärssystem som hjälper företag att bli mer flexibla. Med omfattande kunskaper inom utvalda branscher erbjuder IFS ett flexibelt, helintegrerat affärssystem (ERP) inklusive lösningar för underhåll (EAM) och service. IFS grundades 1983 och är ett publikt aktiebolag (XSTO: IFS) med cirka 2 600 anställda. IFS stödjer fler än 2 200 kunder och är verksamt i fler än 60 länder genom lokala kontor och partners.

Mer information finns på www.ifsworld.com.

Följ IFS på Twitter: @ifsworld

Citat