IFS lanserar ny dokumenthanteringslösning för ökad effektivitet

​IFS lanserar ny dokumenthanteringslösning som ska hjälpa kunder att mer effektivt driva och dokumentera projekt och bättre hantera sin information. Lösningen är utvecklad i samarbete med ett antal kunder och erbjuder förbättrad navigering och visualisering, utökad dokumentsäkerhet och kontroll, samt fullständig integration med alla Microsoft Office-program.

Som följd av lågkonjunkturen vidtar en stor del företag idag alla tänkbara åtgärder för att skaffa sig konkurrensfördelar, och för många har bättre administration av företagsinformation och projekt prioriterats. IFS nya dokumenthanteringslösning har utformats för att förenkla processer och minska administrationen kring dokumentationen av stora projekt.

Genom att säkerställa att kund-, leverantörs- och konsultdokument lagras i ett centralt affärssystem kan organisationer snabbt öka insynen och förbättra medarbetarproduktiviteten genom att minska den tid det tar att få tillgång till rätt dokument, för rätt arbetsflöde, vid rätt tidpunkt.

PMC Servi, en ledande tillverkare av hydrauliska system, är en av de första kunderna som har implementerat IFS nya dokumenthanteringslösning.

– Vi handskas dagligen med mängder av kunder och leverantörer och det är mycket viktigt att vårt dokumenthanteringssystem kan hantera både inflödet av information i samband med varje projekt och minska den tid som krävs för att komma åt informationen, säger Torgeir Lindtveit, Logistikchef på PMC Servi. Vi har nu större kontroll i hela organisationen, vilket innebär att vår personal enkelt kan hämta de senast uppdaterade dokumenten och på så sätt snabbare bemöta kunder och leverantörers behov.

IFS Document Management erbjuder förbättrad dokumentvisualisering och hanterar dynamiskt administrativa uppgifter så att användarna endast ser dokument som är relevanta utifrån deras nuvarande arbetsuppgifter. Irrelevant data sorteras automatiskt bort ifrån dokumentportalen vilket gör att användaren kan hitta rätt dokument inom loppet av några sekunder. För första gången kan kunderna även dra nytta av att lösningen är helt integrerad med alla Microsoft Office program. Detta bidrar till att ovana affärssystemsanvändare kan arbeta i det programformat som de föredrar och med ett enda musklick checka in dokument från MS Office i systemet.

Lösningen erbjuder även en möjlighet för företag att tillämpa projektbaserad dokumentsäkerhet. Många organisationer lagrar idag interna, kund-, konsult- och leverantörsdokument över ett delat nätverk som saknar ordentliga säkerhetsprocesser. En extra säkerhetskontroll i IFS Document Management gör att både interna och externa projektkonsulter kan få kontrollerad tillgång till projektspecifika dokument i systemet. All data kan anslutas till projektstrukturen, verksamhetsmålen eller en fritt konfigurerbar mappstruktur med versionshanteringssystem, säkerhetskopiering och -processer samt fullständig dokumenthanteringsfunktionalitet.

– Vi har sett ett växande antal företag vidta aktiva åtgärder kring rationalisering av administrativa processer för att kunna frigöra värdefulla resurser och öka effektiviteten. Vi är fast beslutna att fortsätta att utveckla och förbättra affärsapplikationer i linje med kraven från våra kunder, för att göra affärer enklare, effektivare och mer konkurrenskraftiga, säger Alastair Sorbie, VD på IFS AB.

KONTAKTINFORMATION
Manni Svensson
Telefon: +46 8 58 78 45 00
IR & PR
manni.svensson@ifsworld.com

IFS är ett publikt aktiebolag (OMX STO: IFS) grundat 1983. Företaget utvecklar, levererar och implementerar IFS Applications™, ett komponentbaserat affärssystem byggt på SOA-teknologi. IFS fokuserar på företag där en eller flera kärnprocesser är strategiska underhåll & service, tillverkning, logistik och projekthantering. IFS har över 2000 kunder, är verksamt i över 50 länder och har 2700 anställda. Nettoomsättningen 2009 uppgick till 2,6 miljarder kronor.

Mer information finns på www.IFSWORLD.com.

Industrial and Financial Systems, IFS AB (publ) är ett publikt aktiebolag registrerat I Sverige. Organisationsnummer: 556122-0996. Säte: Box 1545, SE-581 15 Linköping