IFS skriver nytt avtal med Sanitec

Sanitec ska utöka sin IFS-lösning med en ny komponent för produktion för koncernens svenska dotterbolag, IFÖ Sanitär AB (IFÖ), samtidigt som lösningen uppgraderas till IFS Applications 7.5. Den uppgraderade lösningen kommer sedan att införas på Sanitecs andra bolag i Norden. Avtalet, som undertecknades 2008, inkluderar licenser och konsulttjänster och är värt 14 Mkr.

Sanitec har via det svenska dotterbolaget IFÖ varit kunder till IFS sedan 1998 och har infört IFS Applications komponenter för ekonomi, försäljning och logistik samt underhåll. Den nya komponenten för produktion kommer att ersätta ett tidigare produktionssystem som fasas ut.

– Vi har uppnått stora fördelar genom användningen av IFS Applications genom åren och ser fram mot att uppgradera lösningen säger Frida Norrbom, Chief Information Officer på Sanitec. Våra användare har lång erfarenhet av IFS Applications och tycker att systemet är enkelt att använda vilket kommer att underlätta den nya implementeringen.

Efter att ha uppgraderat till IFS Applications 7.5 på IFÖ kommer Sanitec att införa lösningen på dotterbolagen Porsgrund Bad i Norge och IDO i Finland.

Glenn Arnesen, vd IFS Scandinavia, är nöjd med att Sanitec väljer att öka användningen av IFS Applications.

– Det är viktigt att kunder som vi samarbetat med länge väljer att vidareutveckla sina IFS-system med nya komponenter samtidigt som lösningen rullas ut internationellt. Vi är stolta över att samarbeta med bolag som Sanitec, som är ett av världens mest innovativa och miljömedvetna leverantörer av badrumsprodukter, avslutar Arnesen.

Industriell tillverkning är en av IFS utvalda branscher. IFS har en bred kundbas i branschen, huvudsakligen medelstora och stora företag med komplex orderdriven diversifierad produktion. IFS lösning har ett starkt stöd för projektstyrning, konstruktion, finplanering, produktkonfiguration och eftermarknad. Systemet är utvecklat för att hjälpa företag öka kvalitet, hålla nere kostnader och förbättra sin konkurrenskraft inom segment som verkstadsindustri, försvarsindustri samt serietillverkning av metall- och plastdetaljer.

Företagen kan också dra nytta av IFS livscykellösning inom de tre kritiska affärsområdena – produkter, kunder och resurser. Bland IFS kunder inom industriell tillverkning finns Areomatic Fielder, Star-Cutter, J&H Machine Tools, Kongskilde, Nolato Group, Partnertech, Bombardier, Mechanik Center Erlangen, Völkl och Tour & Andersson.