IFS tar fram affärsappar för Windows Phone 7

IFS kommer att vidareutveckla IFS Touch Apps, en serie av appar för smartphones för Windows Azure-plattformen. Apparna tillgängliggör IFS Applications-funktionalitet och kommer att kunna användas på Windows Phone 7.

IFS Touch Apps är en produktserie som gör det möjligt för användare av affärssystemet IFS Applications att utnyttja funktionalitet direkt i sina smartphones. Apparna är framtagna för individer som arbetar mobilt och är designade att lösa enklare arbetsuppgifter, såsom att attestera fakturor och utgifter, vilket kan bidra till stora tidsbesparingar.

IFS Touch Apps är baserade på Microsoft-teknologi då apparna kommer att kopplas mot IFS Cloud – en rad tjänster som ska köras i Windows Azures molnmiljö. IFS-kunder kommer att kunna ansluta sina IFS Applications-installationer till IFS Cloud för att utnyttja IFS Touch Apps. Genom att köra IFS Touch Apps via Windows Azure kan apparna och molntjänsterna uppdateras automatiskt samtidigt som utvecklingskostnaden av appar för flera mobilplattformar minskar. Apparna blir helt oberoende av vilken IFS Applications-version som används, vilket förenklar implementering och gör att kunderna kan hålla sig uppdaterade på de snabba förändringar som sker inom smartphone-världen.

IFS kommer att erbjuda IFS Touch Apps för Windows Phone 7 vilket innebär att kunder kommer att kunna välja om de vill köra apparna på Windows Phone 7, iPhone eller på Android.

– IFS Touch Apps och IFS Cloud är bra exempel på hur vi utnyttjar ett Software + Services-koncept för att skapa avancerad funktionalitet. Utöver Windows Azure blir IFS en av de första affärssystemsproducenterna att använda sig av Microsoft SQL Azure; en ny datalagringsdel av Azure Cloud. SQL Azure kommer att utgöra stommen till IFS Clouds kundportal, där kunder får tillgång till statistik och kan administrera apparna, säger Dan Matthews, teknikchef på IFS.

Senare i år kommer de första IFS Touch Apps att implementeras hos kunder i ett så kallat Early Adopter-program. IFS har etablerat kundfokusgrupper för att få feedback på de första apparna, med syftet att fastställa vilka appar som bör prioriteras enligt kundernas mest kritiska behov.

– Fokusgrupper och Early Adopter-program är avgörande för att hålla vår utvecklingsprocess så nära kunderna som möjligt. Målet är att tillgodose våra kunders specifika behov och inte att utveckla en stor mängd appar på måfå, som senare visar sig vara otillräckliga för kundernas affärsprocesser och förväntningar, säger Dan Matthews.

– Vi är glada att IFS har valt Windows Azure som plattform för utveckling av IFS Touch Apps då företaget gör framsteg inom mobilitet och molnlösningar. Vi är också nöjda att kunna stödja deras initiativ och att IFS är en av våra Global Independent Software Vendor-partners, säger Kim Akers, Chef för globala ISV-partners hos Microsoft.

Frédéric Guigues
frederic.guigues@ifsworld.com

IFS är ett publikt aktiebolag (OMX STO: IFS) grundat 1983. Företaget utvecklar, levererar och implementerar IFS Applications™, ett komponentbaserat affärssystem byggt på SOA-teknologi. IFS fokuserar på företag där en eller flera kärnprocesser är strategiska: underhåll & service, tillverkning, logistik och projekthantering. IFS har över 2000 kunder, är verksamt i över 50 länder och har 2700 anställda. Nettoomsättningen 2010 uppgick till 2,6 miljarder kronor.
Mer information finns på www.IFSWORLD.com.

IFS, Box 1545, 581 15 Linköping – Telefon: +46 13 460 40 00 – Fax: +46 13 460 40 01
Industrial and Financial Systems, IFS AB (publ) är ett publikt aktiebolag registrerat i Sverige.
Organisationsnummer: 556122-0996. Säte: Box 1545, SE-581 15 Linköping.