IFS tecknar avtal med projektbaserad tillverkare inom skeppsindustrin

IFS har tecknat avtal med ett norskt projektbaserat tillverkningsföretag inom skeppsindustrin. Företaget har valt att implementera en projektbaserad lösning från IFS. Avtalet omfattar licenser och tjänster till ett värde av 11,5 miljoner norska kronor.

Företaget har valt IFS-teknologi för att optimera effektivitet och minimera risk i dess projektbaserade tillverkningsverksamhet. Implementeringen startar i november 2011 och väntas vara slutförd i augusti 2012.

Den projektbaserade industrin är en av IFS fokuserade horisontella marknader. IFS erbjuder en komplett lösning som stöder projektets hela livscykel genom att hantera kostnader, tidslinjer, resurser, kassaflöden och risker. IFS projektbaserade lösning är helintegrerad, vilket innebär att all information finns tillgänglig i realtid genom hela projektet. Detta bidrar till proaktiv problemlösning samt mindre behov för manuella registreringar. IFS lösning innehåller funktionalitet för projektstyrning, kontrakts- och riskhantering, budget och prognostisering, tillverkning och materialhantering samt hantering av anläggningsdata – allt integrerat med ekonomi- och personalsystemet.

Den projektbaserade marknaden inkluderar fokuserade branscher som flyg och försvar, EPCI-entreprenad, olja och gas, energi, bygg och anläggning, service och installation samt projektbaserad tillverkning. IFS kunder inom industrin inkluderar Grenland Group, Babcock Engineering Services, Heerema Fabrication Group, TLT Babcock, Damen Shipyards, Horizon, Contiga, STX, Ultra Electronics, Austal, Archer, Doppelmayr, Smit och FEV.

Frédéric Guigues
frederic.guigues@ifsworld.com

IFS är ett publikt aktiebolag (XSTO: IFS) grundat 1983. Företaget utvecklar, levererar och implementerar IFS Applications™, ett komponentbaserat affärssystem byggt på SOA-teknologi. IFS fokuserar på branscher där en eller flera kärnprocesser är strategiska: underhåll & service, tillverkning, logistik och projekthantering. IFS har över 2000 kunder, är verksamt i ca 60 länder och har 2700 anställda. Nettoomsättningen 2010 uppgick till 2,6 miljarder kronor.

Mer information finns på www.IFSWORLD.com.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som IFS skall offentliggöra enligt lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument och/eller lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 7 november 2011 kl. 17.00.