IFS tecknar femårigt supportavtal med Eurofighter

Eurofighter-konsortiet har tecknat ett femårigt avtal med IFS för underhåll av deras IFS Applications™-baserade system, som hanterar industriella reparationstjänster (Industrial Repair Services, IRS) för flygplanstypen Eurofighter Typhoon. Avtalet, som kommer stödja fortsatta Typhoon-projekt under kommande fem år samt säkerställa livscykelhantering och supportaktiviteter, är värderat till över 20 miljoner kronor.

IRS är en nyckelkomponent i flyplanets reparations- och underhållslösning och omfattar modifikationer och förbättringar för att justera systemet vid marknadsförändringar och skiftande operativa miljöer. Eurofighter-konsortiet siktar på ytterligare förbättringar för att hantera Radar- och DASS-objekt som nu innefattas i denna tjänst.

Eurofighter Typhoon är designat för enkelt underhåll under hela dess livslängd, vilket resulterar i hög operativ tillgänglighet och låg ägandekostnad. IRS gör det möjligt för de länder som har investerat i Eurofighter att genom reparationskedjan och transportsystemet spåra kritiska delar, både på servicebasen och flygplanet. Prestandarelaterad funktionalitet kopplar betalning av utbytesservice till leverantörens prestanda, uträknat på väntetider och antal fel per flygtimma. Betalningar och/eller straffavgifter länkas även samman med de avtalade mätkriterierna för prestanda.

Det banbrytande systemet har nu över 200 användare i Tyskland, Spanien, Italien och Storbritannien. Systemanvändarna är Eurofighter medarbetare, europeiska partnerföretag, underleverantörer, de nationella flygvapnen, nationella supportcenter och det internationella supportcentret för vapensystem samt transportbolag som tillsammans arbetar med Eurofighter-projektet.

-Genom tecknandet av detta femårsavtal har det IFS Applications- baserade IRS- systemet uppnått ännu en viktigt milstolpe (Fas 3), vilket bekräftar Eurofighters lojalitet mot IFS som leverantör av ett centralt system för Typhoon-flygplanet som används av de brittiska, tyska, italienska och spanska flygvapnen samt andra potentiella exportkunder, säger Iain Green, VD för IFS Defence. Vi kommer att fortsätta att investera i vår programvara för att upprätthålla vår roll som marknadsledande leverantör av projektbaserade affärssystem och MRO-lösningar (underhåll, reparation och drift) till flyg- och försvarsbranschen.

Flyg- och försvarsindustrin är en av IFS fokuserade branscher. IFS Applications™ funktionalitet för tillverkning samt underhåll och service inom flyg- och försvarsindustrin kompletteras med IFS helt integrerade lösning för projektstyrning och produktdatahantering (PDM). IFS har en ledande position som leverantör av lösningar för underhåll, hantering av rörliga enheter samt logistikstyrning inom flyg- och försvarsindustrin.

IFS kunder inom flyg och försvar inkluderar de brittiska, norska och amerikanska försvaren. Kommersiella verkstäder och operatörer inkluderar Bristow Helicopters, Aero-Dienst GmbH, Hawker Pacific och LTQ Engineering. Vidare levererar IFS lösningar till tillverkare som Eurofighter-konsortiet, General Dynamics, Lockheed Martin, BAE Systems, Saab och GE Transportation.

Frédéric Guigues
frederic.guigues@ifsworld.com

Om Eurofighter GmbH
Sedan etablerandet 1994 har Eurofighter-konsortiet attraherat den skarpaste kompetensen inom den europeiska luftfartsbranschen för att i samarbete med partnerländer skapa ett vapensystem i världsklass. Eurofighter Typhoon har avancerat europeisk tillverkning, konstruktion och teknik till den yttersta framkanten av internationell kunskap och har säkrat den europeiska luftfartens fortsatta oberoende.

Eurofighter Typhoon utvecklades för att vara världens mest avancerade stridsflygplan och har sedan starten utformats som en plattform som kan uppfylla många roller och samtidigt möta de strikta operativa krav som ställs av flygvapnen i Tyskland, Italien, Spanien och Storbritannien.

Konsortiet är stolt över att så effektivt kunna arbeta med internationella partner, något som är uppenbart i dess starka relationer till exportkunderna Österrike och Saudiarabien. De industriella fördelarna för de deltagande nationerna har sedan starten övergått alla förväntningar.

Mer information finns på
www.EUROFIGHTER.com

IFS är ett publikt aktiebolag (OMX STO: IFS) grundat 1983. Företaget utvecklar, levererar och implementerar IFS Applications™, ett komponentbaserat affärssystem byggt på SOA-teknologi. IFS fokuserar på företag där en eller flera kärnprocesser är strategiska: underhåll & service, tillverkning, logistik och projekthantering. IFS har över 2000 kunder, är verksamt i över 50 länder och har 2700 anställda. Nettoomsättningen 2009 uppgick till 2,6 miljarder kronor.

Mer information finns på
www.IFSWORLD.com

Informationen är sådan som IFS ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 14 januari 2011 kl. 1100.

IFS, Box 1545, 581 15 Linköping – Telefon: +46 13 460 40 00 – Fax: +46 13 460 40 01
Industrial and Financial Systems, IFS AB (publ) är ett publikt aktiebolag registrerat I Sverige. Organisationsnummer: 556122-0996. Säte: Box 1545, SE-581 15 Linköping.