IFS utökar globalt avtal med Saab AB

IFS har tecknat ett nytt och utökat avtal med försvars- och säkerhetsföretaget Saab. Avtalet ska stödja Saabs globala tillväxt och inkluderar ytterligare licenser för IFS Applications.

Saab har varit IFS-kund sedan 1994 har sedan dess haft ett nära samarbete med IFS för att utöka sin branschlösning. År 2009 tecknade Saab ett koncernavtal avseende implementering av IFS Applications i hela koncernen.

Det nya avtalet utökar den befintliga affärsrelationen och kommer att möjliggöra global tillväxt och standardisering av Saabs multinationella verksamhet. I linje med IFS strategi att expandera sitt ekosystem av partners, samt för att säkra skalbar tillväxt, har företagen dessutom inlett ett utökat samarbete med en global systemintegratör.

– Detta avtal banar väg för vår utveckling framöver med IFS Applications. För ett globalt företag som Saab är det viktigt att ha en affärssystemsleverantör som kan tillhandahålla förstklassiga branschlösningar och tjänster var som helst i världen. Detta avtal stödjer vår globala tillväxt genom att säkra ett flexibelt affärssystem i kombination med en dynamisk och global organisation, säger Mats Hultin, CIO, Saab.

– Vi är glada över att fortsätta vårt långa samarbete med Saab. IFS strategi är att utforska nya sätt att leverera tjänster till stora, globala kunder. På så sätt kan vi erbjuda paketerade lösningar som kombinerar branschledande funktionalitet med ett globalt support- och servicenätverk genom en flexibel leveransmodell baserad på kundens behov. Avtalet med Saab är ytterligare bevis på vår framgångsrika strategi och vi ser fram emot ett långt och ömsesidigt givande samarbete, säger Glenn Arnesen, VD, IFS Scandinavia.

Flyg- och försvarsindustrin är en av IFS prioriterade branscher. IFS Applications erbjuder marknadsledande, komponentbaserade lösningar för Performance-based Logistics (PBL), Contractor Logistics Support (CLS) samt hantering av operationella program för olika plattformar. IFS erbjuder även lösningar för försvarstillverkning, underhåll, reparation och drift (MRO), hantering av installationer och fordon, logistik samt hantering av produktlivscykel.

IFS kunder inom flyg och försvar inkluderar US Air Force Materiel Commands, brittiska och norska försvaren samt Eurofighterkonsortiet. Kommersiella verkstäder och operatörer inkluderar Aero-Dienst GmbH, Alitalia Maintenance Systems, K&L Microwave, Hawker Pacific, Ensign Bickford och Todd Pacific Shipyards. IFS levererar dessutom lösningar till originaldelstillverkare (OEM) som General Dynamics, Lockheed Martin, BAE SYSTEMS och GE Aircraft Engines.

Frédéric Guigues
frederic.guigues@ifsworld.com

Om Saab
Saab förser den globala marknaden med världsledande produkter, tjänster och lösningar som sträcker sig från militärt försvar till civil säkerhet. Saab har verksamhet och medarbetare på alla kontinenter och utvecklar, anpassar och förbättrar ständigt ny teknologi för att möta kundernas förändrade behov. Företaget har cirka 12 500 anställda över hela världen och en årlig försäljning på omkring 25 miljarder kronor.

Mer information finns på www.saabgroup.com

IFS är ett publikt aktiebolag (OMX STO: IFS) grundat 1983. Företaget utvecklar, levererar och implementerar IFS Applications™, ett komponentbaserat affärssystem byggt på SOA-teknologi. IFS fokuserar på branscher där en eller flera kärnprocesser är strategiska: underhåll & service, tillverkning, logistik och projekthantering.  IFS har över 2000 kunder, är verksamt i cirka 60 länder och har 2800 anställda. Nettoomsättningen 2011 uppgick till 2,6 miljarder kronor.

Mer information finns på www.IFSWORLD.com

Följ IFS på Twitter: @ifsworld

Läs mer om teknologi, innovation och kreativitet på IFS Blogs: http://blogs.ifsworld.com/

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som IFS skall offentliggöra enligt lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument och/eller lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 10 september 2012 kl. 17.00.