Implema ansluter sig till IFS växande partnerprogram som återförsäljare av IFS Applications

Väletablerat skandinaviskt konsultbolag stödjer IFS tillväxt i tillverkningsbranschen

IFS meddelar att företaget har tecknat ett samarbetsavtal med konsultföretaget Implema, som därmed blir en del av IFS Partner Network och ska arbeta med försäljning, implementering och support av IFS Applications™ inom den svenska och norska tillverkningsindustrin.

Implema är ett av de ledande konsultföretagen i Skandinavien inom affärssystem och har över 100 anställda i Sverige fördelade på nio kontor. Implema har tidigare samarbetat enbart med SAP, men utvecklar nu sin produktportfölj med IFS Applications. Företaget fokuserar på små och medelstora företag inom tillverkningsindustrin och är en erkänd leverantör av heltäckande, paketerade branschlösningar.

– Implemas strategi är att arbeta med de mest framgångsrika leverantörerna av affärssystemlösningar. Ett flertal analysföretag har utsett IFS till en ledande och innovativ leverantör inom branscher där Implema har arbetat med stor framgång under många år. Det finns därför betydande synergieffekter för båda företagen att sälja och leverera till kunder inom dessa sektorer, säger Jörgen Aronsson, VD på Implema.

– Vi är mycket nöjda med partneravtalet med Implema, vilket stöder IFS strategi att växa genom partnersamarbeten. Implemas spetskompetens inom tillverkningsindustrin samt omfattande erfarenhet av affärssystem på den skandinaviska marknaden kommer att ge IFS kunder ökade valmöjligheter samtidigt som det ger IFS ett starkare erbjudande och högre säljkapacitet, säger Glenn Arnesen, VD, IFS Scandinavia.

Inom ramen för samarbetsavtalet kommer Implemas konsulter att utbildas och certifieras genom IFS utbildningsprogram IFS Academy. Via programmet får Implema även tillgång till IFS Upgrade Factory, en arbetsgrupp inom IFS som arbetar dedikerat med uppgraderingar. Bara under det senaste året har detta initiativ bidragit till över 100 skandinaviska kunduppgraderingar med en snabbare uppgraderingstid och sänkta kostnader som följd.

Anders Lundin, Corporate Communications. Telefon: 46 8 58 78 45 00, press@ifsworld.com

Om Implema

Implema skapar mer konkurrenskraftiga företag med effektiva affärsprocesser utifrån marknadens bästa affärsstödslösningar. Implema är en aktiv och coachande partner som jobbar nära kundens verksamhet med fullt projektansvar. Med unik verksamhetskunskap och lång erfarenhet från affärssystemimplementationer genomförs varje projekt med fokus på affärsnytta, tid och budget. Implema har huvudkontor i Stockholm (Bromma) och lokala kontor i Göteborg, Malmö, Helsingborg, Jönköping, Linköping, Karlstad, Västerås och Örebro. Företaget omsätter 130 miljoner kronor och har cirka hundra medarbetare. www.implema.se

IFS™ är en ledande global leverantör av affärssystem som hjälper företag att bli mer flexibla. Med omfattande kunskaper inom utvalda branscher erbjuder IFS ett flexibelt, helintegrerat affärssystem (ERP) inklusive lösningar för underhåll (EAM) och service. IFS grundades 1983 och är ett publikt aktiebolag (XSTO: IFS) med cirka 2 700 anställda. IFS stödjer fler än 2 400 kunder över hela världen genom lokala kontor och ett växande partnernätverk. Mer information finns på www.ifsworld.com.

Läs mer om teknologi, innovation och kreativitet på IFS Blog: http://blog.ifsworld.com/