Information beträffande juridisk tvist

Som tidigare rapporterats – senast i IFS senaste delårsrapport – är IFS sedan 2002 indraget i en tvist rörande det delägda bolaget IFS Sri Lanka. Motparten har nu med stöd av ett aktieägaravtal mellan parterna inlett en skiljeprocess mot IFS vid Singapore International Arbitration Centre, med ett preciserat krav om US$ 43 miljoner jämte ränta om US$ 33 miljoner beräknad på en årlig genomsnittlig ränta om 10 procent sedan 1999. IFS har alltsedan tvisten inleddes bedömt motpartens krav som helt oberättigade och utan grund. Utifrån den information som IFS nu har fått del av, och med stöd av sina externa juridiska ombud, är IFS position till tvisten oförändrad: de krav som motparten framställt är oseriösa och IFS tillbakavisar dem som fullständigt oberättigade och ogrundade, och avvisar dem i sin helhet.

Bakgrund
IFS är sedan 2002 indraget i en tvist rörande det delägda bolaget IFS Sri Lanka. Tvisten initierades vid sri lankesisk domstol av en av de andra ägarna med hänvisning till påstådda överträdelser av bolagsordningen och ett avtal mellan aktieägarna. Sedan målet 2008 avvisades i första instans överklagade motparten till Sri Lanka Court of Appeal. Denna talan återkallades i november 2010.

Frédéric Guigues
frederic.guigues@ifsworld.com

IFS är ett publikt aktiebolag (XSTO: IFS) grundat 1983. Företaget utvecklar, levererar och implementerar IFS Applications™, ett komponentbaserat affärssystem byggt på SOA-teknologi. IFS fokuserar på företag där en eller flera kärnprocesser är strategiska: underhåll & service, tillverkning, logistik och projekthantering. IFS har över 2 000 kunder, är verksamt i över 60 länder och har 2 800 anställda. Nettoomsättningen 2011 uppgick till 2,6 miljarder kronor.

Mer information finns på www.IFSWORLD.com.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som IFS skall offentliggöra enligt lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument och/eller lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 9 oktober 2012 kl. 8.30.