Internationella tillverkaren WinGroup väljer IFS Applications 9 i molnet

IFS-lösningen kommer att implementeras i IFS Managed Cloud på Microsoft Azure för cirka 200 användare i sju länder

IFS meddelar att WinGroup, en ledande tillverkare av inglasningssystem i aluminium för byggmarknaden, har valt att implementera IFS Applications™ 9 som sitt centrala affärssystem. Lösningen kommer att driftsättas i IFS Managed Cloud på Microsoft Azure.

Genom enheter i Sverige, Norge, Danmark, Schweiz, Liechtenstein, Storbritannien och Turkiet producerar WinGroup innovativa inglasningssystem för bostäder, balkonger, uterum, handräcken och fönster. WinGroup kontrolleras av investmentbolaget Nordstjernan AB och grundades 2007 genom ett antal förvärv. Företaget har sedan dess haft en stark tillväxt på den globala marknaden och anställer i dag cirka 400 medarbetare.

För att accelerera sin tillväxt och stödja sin verksamhet var företaget i behov av ett centralt affärssystem för att skapa enhetliga affärsprocesser genom sina internationella avdelningar för konstruktion, produktion och försäljning. Efter en uttömmande utvärderingsprocess valde företaget IFS Applications 9 för att ersätta ett antal äldre system med en gemensam plattform för att hantera dess produktportfölj.

IFS-lösningen omfattar funktionalitet för komplex tillverkning, logistik, konstruktion, säljkonfiguration, projekthantering och ekonomistyrning. IFS Applications kommer att driftsättas i IFS tjänstebaserade single-tenantlösning IFS Managed Cloud på Microsoft Azure. Implementeringsprojektet omfattar globala resurser från både IFS och WinGroup och kommer att påbörjas omedelbart vid projektkontoret i Malmö.

– Vi behövde ett ledande affärssystem och vände oss till framstående analytiker som Gartner för råd. Vi valde IFS Applications på grund av dess robusta branschfunktionalitet samt IFS-teamets omfattande kunskaper och erfarenhet av implementeringar. Med IFS Applications som vår centrala plattform kommer vi att snabbt kunna uppnå harmoniserade processer och operativ effektivisering och därmed möjliggöra flexibel hantering av våra kunders förväntningar och produktportfölj. Detta är strategiskt viktiga faktorer i vår tillväxtplan, säger Anders Knutsson, VD, WinGroup.

– Vi är mycket glada över att meddela ännu ett nytt kundavtal inom den internationella tillverkningsbranschen. Företag som WinGroup, som konkurrerar med en stark produktportfölj och ett effektivt försäljnings- och logistiknätverk, kan lita på våra lösningar för att öka kapaciteten och möta kundernas skiftande behov. Med IFS Applications 9 samt den skalbara arkitekturen i IFS Managed Cloud ser vi fram emot ett långt och givande samarbete med WinGroup, säger Glenn Arnesen, VD, IFS Scandinavia.

Anders Lundin, Corporate Communications. Telefon: 46 8 58 78 45 00, press@ifsworld.com

Frédéric Guigues, Investor Relations. Telefon: 46 8 58 78 45 00, frederic.guigues@ifsworld.com

Om WinGroup

WinGroup är en schweizisk industrikoncern verksam i Europa. Koncernen grundades 2007 efter förvärv av Sunparadise, Alimex, och Windoor. Företaget är en ledande leverantör inom sitt marknadssegment inom byggindustrin och har cirka 400 anställda. Produktfokus ligger på inglasningssystem i aluminium för byggmarknaden, i synnerhet för flervåningsbalkonger och bostäder. Produkterna och lösningarna är anpassade efter kunders och projekts individuella behov. www.wingroup.ch

IFS™ är en ledande global leverantör av affärssystem som hjälper företag att bli mer flexibla. Med omfattande kunskaper inom utvalda branscher erbjuder IFS ett flexibelt, helintegrerat affärssystem (ERP) inklusive lösningar för underhåll (EAM) och service. IFS grundades 1983 och är ett publikt aktiebolag (XSTO: IFS) med cirka 2 700 anställda. IFS stödjer fler än 2 400 kunder över hela världen genom lokala kontor och ett växande partnernätverk. Mer information finns på www.ifsworld.com.

Följ IFS på Twitter: @ifsworld

Läs mer om teknologi, innovation och kreativitet på IFS Blog: http://blog.ifsworld.com/

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som IFS skall offentliggöra enligt lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument och/eller lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 21 december 2015 kl. 12.30.