Latinamerikanskt läkemedelsbolag väljer IFS Applications

IFS meddelar att brasilianska läkemedelsbolaget Instituto Butantan, en del av hälsodepartementet i São Paulo, har valt IFS Applications som sitt affärssystem. Avtalet avser licenser och tjänster värda cirka US$ 2 miljoner.

Instituto Butantan är ett av världens största center för biomedicinsk forskning och producerar 90 procent av alla vaccin och serum i Brasilien. Butantan bedriver dessutom forskning och undersökning inom folkhälsa. Företaget är även verksamt in- och utrikes genom stora organisationer som Världshälsoorganisationen, UNICEF och FN.

– IFS räknas som ett tryggt val inom affärssystemsområdet i Latinamerika. Vi erbjuder integrerat stöd för hantering av så kallade Nota Fiscal-dokument samt en stark service- och supportorganisation i regionen. IFS är en etablerad aktör i Latinamerika, särskilt i branscher som är starkt reglerade och kräver struktur och dokumenterade kvalitetsprocesser, säger Lávio Falcão, VD, LatinIFS.

Processtillverkning är en av IFS prioriterade marknader. IFS erbjuder industrispecifik funktionalitet till företag inom branscher som kemi, livsmedel, färg och bläck samt läkemedel. IFS Applications erbjuder stöd för alla affärskritiska processer, inklusive materialhantering, batchfördelning, recepthantering, kvalitethantering och prognostisering av efterfrågan. Systemet inkluderar även lösningar för underhåll, produktlivscykelhantering, marknadsstöd, ekonomistyrning samt komponenter för personalhantering.

IFS kunder inom processtillverkning inkluderar Jotun, Dyrup, Willamette Valley Company, AkzoNobel, Sherwin-Williams, Farrow & Ball, Teknos, Imerys, Becker Industrial Coatings, ACO Hud, LGC Ltd, Neste Oil, Oriflame, Heaven Hill Distilleries Inc, Bridor, Cloetta, Boyd’s Coffe, Tazo Tea, W.Grants, Bolix S.a., Diamond Pet Foods, Kettle Foods, Bronco Wine och Chingford Fruit.

Om Instituto Butantan

År 1899 grundade den brasilianska staten Butantan-laboratoriet för att producera ett serum mot böldpest. Laboratoriet utnämndes som ett autonomt institut år 1901. I dag bedriver institutet biomedicinsk forskning inom molekylär biologi, immunologi och epidemiologi. Institutet föder även upp och tar emot djur för att utveckla motgift. Butantan är en av de större turistattraktionerna i parkomgivningen i São Paulos Butantã-område. Butantan driver ett historikt, biologiskt och mikrobiologiskt museum. Giftavdelningen är en populär attraktion där besökare kan titta på ormar i deras naturliga miljö. Parken har dessutom en antal sällsynta trädarter.
Mer information finns på www.butantan.gov.br

IFS™ är ett publikt aktiebolag (XSTO: IFS) grundat 1983. Företaget utvecklar, levererar och implementerar IFS Applications™, ett komponentbaserat affärssystem. IFS fokuserar på branscher där en eller flera kärnprocesser är strategiska: service & underhåll, tillverkning, logistik och projekt. IFS har över 2100 kunder, är verksamt i cirka 60 länder och har 2800 anställda. Nettoomsättningen 2012 uppgick till 2,7 miljarder kronor.
Mer information finns på www.IFSWORLD.com

Läs mer om teknologi, innovation och kreativitet på IFS Blogs: http://blogs.ifsworld.com/

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som IFS skall offentliggöra enligt lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument och/eller lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 1 augusti 2013 kl. 17.00.

Mark Boulton
Chief Marketing Officer