Ledande färgtillverkaren Jotun expanderar globalt med IFS Applications

IFS meddelar att den världsledande färgtillverkaren Jotun har valt att utöka sin användning av IFS Applications™ till ytterligare anläggningar i Europa, Asien och Amerika. Avtalet omfattar licenser till ett värde om cirka 19 miljoner norska kronor.

Med 69 företag, 36 produktionsanläggningar samt närvaro i fler än 90 länder levererar norska Jotun färg och ytskikt som skyddar och dekorerar ytor i hemmet, på fartyg samt inom industrin. Sedan 2003 har Jotun utökat sin användning av IFS Applications för att stödja affärskritiska processer som tillverkning, ekonomi, inköp och logistik till fler än 20 länder över hela världen.

För att stödja sina ambitiösa tillväxtmål samt maximera effektivitet och översikt har Jotun beslutat att utöka sitt affärssystem från IFS med 2 000 användare.

– Efter många års samarbete med IFS förbereder vi oss nu för ytterligare expansion i nya länder världen över. För att uppnå detta på det mest effektiva sättet behöver vi ett flexibelt och pålitligt affärssystem som kan erbjuda oss en central plattform och ett enhetligt sätt att arbeta. Vi är övertygade om att IFS Applications kommer att hjälpa oss uppnå detta mål, säger Morten Fon, VD, Jotun.

– Vi är mycket glada över att kunna stödja Jotuns framtida tillväxt som en ledande tillverkare i färgindustrin. Vi är övertygade om att IFS Applications kan erbjuda brett affärsstöd genom en central och global lösning och vi ser fram emot att fortsätta vårt långa och ömsesidigt givande samarbete, säger Glenn Arnesen, VD, IFS Scandinavia.

Kontaktinformation

Oliver Pilgerstorfer, Corporate Communications. Telefon: 44 1494 428900, press@ifsworld.com

Frédéric Guigues, Investor Relations. Telefon: 46 8 58 78 45 00, frederic.guigues@ifsworld.com

Om Jotun

Jotun Group är en matrisorganisation indelad i sju regioner ansvariga för försäljning av Decorative Paints och Performance Coatings (marin, skydd och pulverlack). Företaget har 36 produktionsanläggningar i 21 länder, 69 företag i 44 länder och är representerade i över 90 länder över hela världen. Mer information finns på www.jotun.com.

IFS™ är en ledande global leverantör av affärssystem som hjälper företag att bli mer flexibla. Med omfattande kunskaper inom utvalda branscher erbjuder IFS ett flexibelt, helintegrerat affärssystem (ERP) inklusive lösningar för underhåll (EAM) och service. IFS grundades 1983 och är ett publikt aktiebolag (XSTO: IFS) med cirka 2 600 anställda. IFS stödjer fler än 2 200 kunder och är verksamt i fler än 60 länder genom lokala kontor och partners. Mer information finns på www.ifsworld.com.

Följ IFS på Twitter: @ifsworld

Läs mer om teknologi, innovation och kreativitet på IFS Blogs: http://blogs.ifsworld.com/

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som IFS skall offentliggöra enligt lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument och/eller lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 2 juni 2014 kl. 09.00.

Om oss

IFS utvecklar och levererar affärssystem till kunder över hela världen som tillverkar och distribuerar varor, underhåller anläggningstillgångar samt driver serviceinriktade verksamheter. Vår branschkunskap, våra lösningar och vårt kundfokus har gjort oss till den mest rekommenderade leverantören inom vår bransch. Våra 3 700 anställda och vårt växande ekosystem av partners hjälper varje dag mer än 10 000 kunder över hela världen att bli mer konkurrenskraftiga. För mer information om hur våra lösningar kan hjälpa ditt företag, besök ifs.com Följ IFS på Twitter: @ifs Läs mer om teknologi, innovation och kreativitet på IFS Blog: https://blog.ifsworld.com/

Citat

Efter många års samarbete med IFS förbereder vi oss nu för ytterligare expansion i nya länder världen över. För att uppnå detta på det mest effektiva sättet behöver vi ett flexibelt och pålitligt affärssystem som kan erbjuda oss en central plattform och ett enhetligt sätt att arbeta. Vi är övertygade om att IFS Applications kommer att hjälpa oss uppnå detta mål.
Morten Fon, VD, Jotun