Maersk Drilling och IFS utökar sitt samarbete

Maersk Drilling har driftsatt IFS Applications och fortsätter utrullningen och vidareutvecklingen av avancerad funktionalitet för underhållsplanering med IFS

IFS meddelar att Maersk Drilling har signerat ett avtal för utvecklingen av avancerad funktionalitet för underhållsplanering. Avtalet omfattar licenser till ett värde om cirka 1,8 miljoner dollar.

IFS meddelade i oktober 2012 att Maersk Drilling hade tecknat avtal för implementeringen av IFS Applications som sitt affärssystem.

I samband med att Maersk Drillings affärssystemsprojekt har nått sin utrullningsfas har Maersk Drilling och IFS beslutat att utöka sitt samarbete – både vad gäller implementeringen av affärssystemet samt som partners i utvecklingen av ny funktionalitet för avancerad planering.

– Vi letar efter sätt att öka effektiviteten, höja kvaliteten och minska operativa kostnader. Med IFS Applications är vi väl positionerade för att använda affärssystemet som ett verktyg för att förbättra verksamheten ytterligare, säger Jesper K Hansen, CIO, Maersk Drilling.

– Det finns inga tvivel om att vårt samarbete har förbättrat IFS position i olje- och gasbranschen. Vi är mycket glada över att utöka vårt partnerskap och att stödja Maersks Drillings framtidsplaner, säger Glenn Arnesen, VD, IFS Scandinavia.

IFS-lösningen som Maersk Drilling har valt inkluderar komponenter för ekonomistyrning, projekthantering, logistik samt underhåll.

Mer information om IFS verksamhet inom olje- och gasbranschen finns här: www.ifsworld.com/se/branscher/oilfield-service-software/.

Oliver Pilgerstorfer, Corporate Communications. Telefon: 44 1494 428900, press@ifsworld.com

Frédéric Guigues, Investor Relations. Telefon: 46 8 58 78 45 00, frederic.guigues@ifsworld.com

IFS™ är en ledande global leverantör av affärssystem som hjälper företag att bli mer flexibla. Med omfattande kunskaper inom utvalda branscher erbjuder IFS ett flexibelt, helintegrerat affärssystem (ERP) inklusive lösningar för underhåll (EAM) och service. IFS grundades 1983 och är ett publikt aktiebolag (XSTO: IFS) med cirka 2 700 anställda. IFS stödjer fler än 2 400 kunder över hela världen genom lokala kontor och ett växande partnernätverk. Mer information finns på www.ifsworld.com.

Läs mer om teknologi, innovation och kreativitet på IFS Blogs: http://blogs.ifsworld.com/

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som IFS skall offentliggöra enligt lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument och/eller lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 29 maj 2015 kl. 11.45.