Nordafrikanskt kraftbolag bygger vidare på IFS

IFS kontor I Mellanöstern har skrivit ett tilläggsavtal med ett statligt kraftbolag I Nordafrika. Bolaget som hanterar alla investeringar inom kraftgenerering, kraftöverföring och avsaltningsanläggningar ökar antalet användare av IFS Applications och inför ny funktionalitet. Värdet av kontraktet uppgår till 46 Mkr.

Kontraktet, som tecknades i januari och inkluderar konsulttjänster under tre år, har en intäktspåverkan om 12 Mkr under det första kvartalet.

IFS prioriterar energibranschen och har över 140 kunder med verksamhet inom framställning, överföring och distribution av elkraft, samt inom vatten och avlopp. Bland kunderna finns världens största vattenkraftverk Three Gorges (Kina), kärnkraftverken OKG (Sverige), PBMR (Sydafrika) och Qinshan (Kina), nätbolag som Svenska Kraftnät (Sverige), Statnett (Norge) och TenneT (Nederländerna). Andra exempel är eldistributörer som Vattenfall (Sverige), Fortum (Sverige) och Hafslund Energi (Norge). Pålitlig och säker hantering av tillgångar och personal är viktiga processer i energibranschen, till vilken IFS har levererat lösningar i över 20 år.