Norska försvaret utökar användningen av IFS Applications

IFS-lösningen rullas ut till ytterligare marinpersonal och stödjer därmed 2 500 användare inom försvaret med kritiska processer som konfigurationshantering, underhåll, reparation och översyn (MRO) samt logistik

IFS meddelar att den norska marinen har beslutat att utöka sin användning av IFS Applications™ genom att köpa ytterligare användarlicenser.

Det norska försvaret (flygvapnet, armén, marinen och kustbevakningen) har sedan 1999 använt IFS Applications för militär logistik för att hantera kritiska processer som konfigurationshantering, inklusive dokument- och reservdelshantering, MRO och logistik.

Marinens beslut att köpa ytterligare användarlicenser innebär att IFS branschlösning kommer att stödja ännu fler marinpersonal som arbetar på fartyg eller på land. Lösningen är distribuerad mellan fartyg och landbaserade anläggningar och erbjuder integration mot det statliga ekonomi- och personalsystemet. I enlighet med marinens krav på sex månaders autonoma operationer kan IFS-lösningen hantera arbetsprocesser som vanligt och replikera data till den centrala databasen både i tjänst vid frontlinjen eller på väg tillbaka från aktiv tjänst.

– IFS Applications är den enda lösningen som uppfyller de stränga operativa kraven inom försvaret i allmänhet och marinen i synnerhet. Inom försvaret är effektiv logistik och underhåll helt avgörande eftersom de underbygger alla aktiviteter inom samtliga försvarsgrenar oavsett om de utförs i fältet eller i närmiljön, säger Graham Grose, industridirektör, flyg och försvar, IFS.

– Vi är mycket stolta över den norska marinens fortsatta förtroende för våra branschlösningar. Genom att arbeta i nära samarbete med det norska försvaret har vi fått tillgång till ovärderlig kunskap, vilket har lett till en unik branschlösning som täcker allt från projekthantering och attestering, konfigurationshantering, dokumenthantering och arkivering, till projektleverans och lagerhantering, inköp samt garanti- och ändringshantering, säger Glenn Arnesen, VD, IFS Scandinavia.

Läs mer om IFS i flyg- och försvarsbranschen här.

Oliver Pilgerstorfer, Corporate Communications. Telefon: 44 1494 428900, press@ifsworld.com

Frédéric Guigues, Investor Relations. Telefon: 46 8 58 78 45 00, frederic.guigues@ifsworld.com

Om Forsvaret

Det norska försvaret ansvarar för Norges nationella säkerhet och är indelat i fyra grenar: armén, marinen, flygvapnet och hemvärnet. Fredstidsstyrkan är cirka 23 000 (inklusive officerer, civilt anställda samt värnpliktiga). Styrkan efter mobilisering är cirka 83 000. Försvaret har 33 baser över hela landet. http://forsvaret.no/

IFS™ är en ledande global leverantör av affärssystem som hjälper företag att bli mer flexibla. Med omfattande kunskaper inom utvalda branscher erbjuder IFS ett flexibelt, helintegrerat affärssystem (ERP) inklusive lösningar för underhåll (EAM) och service. IFS grundades 1983 och är ett publikt aktiebolag (XSTO: IFS) med cirka 2 600 anställda. IFS stödjer fler än 2 200 kunder och är verksamt i fler än 60 länder genom lokala kontor och partners. Mer information finns på www.ifsworld.com.

Följ IFS på Twitter: @ifsworld

Läs mer om teknologi, innovation och kreativitet på IFS Blogs: http://blogs.ifsworld.com/