Norska kraftnätsföretaget Mørenett väljer IFS Applications för att skapa konkurrensfördel

IFS kommer att stödja Mørenetts fältservicepersonal med kraftfulla mobila lösningar

IFS meddelar att Mørenett, ett av Norges tio största kraftnätsföretag, har valt att implementera IFS Applications™ som sitt centrala affärssystem.

Mørenett grundades 2014 efter en fusion mellan energiföretagen Tussa Nett AS och Tafjord Kraftnett AS för att leverera säker och pålitlig elektricitet till sina kunder. Företaget är det åttonde största kraftnätsföretaget i Norge och har cirka 61 000 kunder i regionen Sunnmøre.

Mørenett ville ha en bred affärslösning som inkluderade ekonomi, distribution, projekt, inköp och personalhantering. Lösningen skulle stödja det nybildade företagets kärnprocesser och samtidigt erbjuda en robust och kraftfull mobil plattform till företagets fältservicepersonal. Efter en utvärderingsprocess som inkluderade ett antal konkurrenter valde Mørenett IFS Applications.

IFS-lösningen inkluderar stöd för 240 användare och kommer att användas av alla fältservicetekniker inom Mørenett.

– IFS demonstrerade en attraktiv affärslösning som motiverade denna investering. En av huvudanledningarna att IFS skiljde sig från konkurrenterna, inklusive Microsoft Dynamics, var de användarvänliga mobila lösningarna som kommer att vara till stort stöd för vårt företag, säger Torbjørn Aarø, CPO, Mørenett.

Mørenetts komplexa verksamhet krävde en funktionsrik lösning som kunde anpassas efter branschens utveckling. IFS expertis inom energisektorn samt dess flexibla lösningar innebär att Mørenett kommer att kunna uppnå snabb avkastning på sin investering samt realisera långsiktigt affärsvärde.

– Vi är stolta över att få stödja Mørenetts verksamhet, något som vi ser som ett bevis på vårt långsiktiga fokus på energisektorn. Vi är mycket nöjda att få vara en del av detta projekt och vi ser fram emot ett långt samarbete med Mørenett, säger Glenn Arnesen, VD, IFS Scandinavia.

Implementeringen beräknas vara slutförd under 2015.

Tom Smith, Marketing Director. Telefon: 47 404 85 956, press@ifsworld.com

Frédéric Guigues, Investor Relations. Telefon: 46 8 58 78 45 00, frederic.guigues@ifsworld.com

Om Mørenett

Mørenett ansvarar för kraftnätet för 12 kommuner i Sunnmøre och delar av Nordfjord. Mørenett är resultatet av en fusion mellan kraftnätavdelningarna inom Tafjord Kraftnett och Tussa Nett. Mørenett driver och underhåller det regionala nätet i kommunerna i norra och södra Sunnmøre samt distributionsnätet inom området som täcker kommunerna Ålesund, Sula, Giske, Norddal, Ulstein, Hareid, Herøy, Sande, Vanylven, Ørsta, Volda och Hornindal.

Mørenett har cirka 240 anställda och är baserat i Hovdebygda i Ørsta kommun. Företaget har även avdelningar i Ålesund, Herøy, Hornindal og Vanylven. Företaget har cirka 61 000 kunder.

IFS™ är en ledande global leverantör av affärssystem som hjälper företag att bli mer flexibla. Med omfattande kunskaper inom utvalda branscher erbjuder IFS ett flexibelt, helintegrerat affärssystem (ERP) inklusive lösningar för underhåll (EAM) och service. IFS grundades 1983 och är ett publikt aktiebolag (XSTO: IFS) med cirka 2 600 anställda. IFS stödjer fler än 2 200 kunder och är verksamt i fler än 60 länder genom lokala kontor och partners. Mer information finns på www.ifsworld.com.

Följ IFS på Twitter: @ifsworld

Läs mer om teknologi, innovation och kreativitet på IFS Blogs: http://blogs.ifsworld.com/