Norska Statnett uppgraderar till IFS Applications 8

IFS meddelar att Statnett, ägaren av det norska elnätet, har valt att uppgradera sin befintliga IFS-installation till IFS Applications™ 8. Uppgraderingen syftar till att effektivisera affärskritiska processer som underhåll och projektstyrning. Avtalet omfattar licenser och tjänster till ett värde om 12,7 miljoner norska kronor.

Sedan den första implementeringen av IFS Applications år 2001 har Statnett varit en viktig samarbetspartner i vidareutvecklingen av IFS lösning för energibranschen.
Genom att uppgradera till IFS Applications 8 får företaget tillgång till en ledande teknologisk plattform inklusive stöd för centrala processer som service och underhåll och projektstyrning.

Statnett har nyligen påbörjat en fas av omfattande investeringar i det norska centrala kraftnätet. IFS Applications kommer att spela en viktig roll för att hantera den ökade projektvolymen som denna plan innebär.

– Vi måste försäkra oss om att våra IT-system kan hantera all nödvändig information på ett effektivt sätt. Uppgraderingen till IFS Applications 8 är ett viktigt steg på vägen mot att uppnå våra långsiktiga mål. Vi tror att IFS kommer att leverera den funktionalitet som krävs för att genomföra våra projekt och säkra kontroll och transparens, säger Peer Østli, CIO, Statnett.

– Avtalet med en ledande aktör som Statnett bevisar att våra lösningar levererar konkret affärsvärde. IFS Applications 8 inkluderar ett stort antal nya och förbättrade funktioner som kommer att stödja Statnetts affärsprocesser. IFS har varit verksamt inom energibranschen sedan 1983 och vi ser fram emot att fortsätta vårt långa samarbete med Statnett, säger Glenn Arnesen, VD, IFS Scandinavia.

Implementeringen väntas vara slutförd i november 2013.

Frédéric Guigues
frederic.guigues@ifsworld.com

Om Statnett
Statnett ansvarar för all överföring och distribution av högspänningselektricitet i Norge. Distributionen är främst baserad på landets vattenkraftverk. Statnett-koncernen har cirka 1000 anställda och är baserat i Smestad i västra Oslo.

Mer information finns på www.statnett.no

IFS är ett publikt aktiebolag (XSTO: IFS) grundat 1983. Företaget utvecklar, levererar och implementerar IFS Applications™, ett komponentbaserat affärssystem byggt på SOA-teknologi. IFS fokuserar på branscher där en eller flera kärnprocesser är strategiska: underhåll & service, tillverkning, logistik och projekthantering. IFS har över 2000 kunder, är verksamt i cirka 60 länder och har 2800 anställda. Nettoomsättningen 2011 uppgick till 2,6 miljarder kronor.

Mer information finns på www.IFSWORLD.com

Läs mer om teknologi, innovation och kreativitet på IFS Blogs: http://blogs.ifsworld.com/

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som IFS skall offentliggöra enligt lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument och/eller lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 30 januari 2013 kl. 08.45.

IFS, Box 1545, 581 15 Linköping – Telefon: +46 13 460 40 00 – Fax: +46 13 460 40 01
Industrial and Financial Systems, IFS AB (publ) är ett publikt aktiebolag registrerat i Sverige.
Organisationsnummer: 556122-0996. Säte: Box 1545, SE-581 15 Linköping.

Citat

Peer Østli, CIO, Statnett.