North American Network väljer IFS Applications för hantering av komplexa projekt i realtid

IFS meddelar att North American Network, LLC (NAN), en försäljnings- och distributionskanal för projekt- och servicebaserade företag, har valt att implementera IFS Applications som affärssystem för projekthantering i realtid. Avtalet är värt cirka 2 miljoner dollar.

NAN är baserat i Denver, Colorado och finansieras av 12 olika företag som är en del av ett nordamerikanskt partnernätverk. Gruppen erbjuder lokaliserade försäljnings- och servicetjänster inom branscher som projektbaserad tillverkning, olja och gas, processindustri samt energiproduktion.

För att hantera sina komplexa projekt- och serviceverksamheter beslöt sig gruppen för att automatisera gemensamma affärsprocesser och konsolidera en mängd affärssystem med en central lösning som kunde ge tillgång till data i realtid.

Gruppen kommer att implementera ett stort antal IFS-moduler, inklusive projektstyrning, tillverkning, logistik och underhåll.

– Vi behövde en lösning som kunde konsolidera tolv komplexa verksamheter på en standardplattform för förbättrad automatisering av affärsprocesser. Vi valde IFS Applications eftersom lösningen passade bäst för våra behov, uppfyllde alla våra mjukvarukrav samt har implementerats framgångsrikt hos andra projektbaserade företag, säger Jon Zimbeck, Executive Director, NAN.

– IFS Applications kommer att hjälpa NAN att hantera sina komplexa projekt och reducera risker genom att erbjuda pålitliga prognosverktyg och kostnadskontroll i realtid. IFS Applications kommer dessutom att hjälpa NAN att standardisera sin affärsinformation så att kritiska projektdata kan uppdateras kontinuerligt för bättre beslutsunderlag, säger Cindy Jaudon, President och CEO, IFS Americas.

Den projektbaserade industrin är en av IFS prioriterade horisontella marknader. IFS erbjuder en komplett lösning som stöder projektets hela livscykel genom att hantera kostnader, tidslinjer, resurser, kassaflöden och risker. IFS helintegrerade projektbaserade lösning gör information tillgänglig i realtid genom hela projektet. Detta bidrar till proaktiv problemlösning samt mindre behov för manuella registreringar. IFS lösning innehåller funktionalitet för projektstyrning, kontrakts- och riskhantering, budget och prognostisering, tillverkning och materialhantering samt hantering av anläggningsdata – allt integrerat med ekonomi- och personalsystemet. Den projektbaserade industrin omfattar branscher som flyg och försvar, EPCI-entreprenad, olja och gas, energi, bygg och anläggning, service och installation samt projektbaserad tillverkning.

IFS kunder inkluderar Agility Group, Babcock Engineering Services, Heerema Fabrication Group, TLT Babcock, Damen Shipyards, Horizon, Contiga, STX, Ultra Electronics, Austal, Archer, Doppelmayr, Smit och FEV.

Mark Boulton
Chief Marketing Officer
press@ifsworld.com

Frédéric Guigues
frederic.guigues@ifsworld.com

Om North American Network

North American Network LLC ägs av en grupp av 12 företagsom representerar en stor mängd tillverkare inom industriell processtillverkning och erbjuder försäljning- och servicetjänster i de lokala regionerna. Dessa 12 företag är Applied Control Equipment i Denver, Control Associates, Inc. i Allendale, N.J., Control Southern i Atlanta, Ga., Cornerstone Controls i Cincinnati, Ohio, Equipment and Controls, Inc. i Pittsburgh, Pa., Experitec, Inc. i St. Louis, Mo., New England Controls, Inc. i Boston, Mass., Novaspect Inc. i Chicago, Ill., PCE Pacific, Inc. i Seattle, Wash., Proconex i Philadelphia, Pa., R. S. Stover Co. i Marshalltown, Iowa och Scallon Controls i Beaumont, Texas.

IFS™ är ett publikt aktiebolag (XSTO: IFS) grundat 1983. Företaget utvecklar, levererar och implementerar IFS Applications™, ett komponentbaserat affärssystem. IFS fokuserar på branscher där en eller flera kärnprocesser är strategiska: service & underhåll, tillverkning, logistik och projekt.  IFS har över 2100 kunder, är verksamt i cirka 60 länder och har 2800 anställda. Nettoomsättningen 2012 uppgick till 2,7 miljarder kronor.

Mer information finns på www.IFSWORLD.com

Läs mer om teknologi, innovation och kreativitet på IFS Blogs: http://blogs.ifsworld.com/

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som IFS skall offentliggöra enligt lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument och/eller lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 13 december 2013 kl. 09.30.

Citat

Vi behövde en lösning som kunde konsolidera tolv komplexa verksamheter på en standardplattform för förbättrad automatisering av affärsprocesser. Vi valde IFS Applications eftersom lösningen passade bäst för våra behov, uppfyllde alla våra mjukvarukrav samt har implementerats framgångsrikt hos andra projektbaserade företag.
Jon Zimbeck, Executive Director, NAN