Olje- och gasentreprenören Apply Sørco väljer IFS

IFS meddelar att Apply Sørco, en norsk entreprenör inom olje- och gasbranschen, har valt IFS Applications™ för att standardisera och integrera sina affärssystem.

Apply Sørco är en befintlig IFS-kund och har använt IFS Applications för att stödja affärsprocesser inom konstruktion. Lösningen som Apply Sørco har valt, IFS Applications för EPCI-entreprenörer, kommer att ersätta en rad äldre affärssystem.

Det nya avtalet innebär en utökning av den befintliga IFS-lösningen för att täcka projektstyrning, inköp, logistik inklusive in- och uthyrning, arbetshantering, ekonomi och personalhantering. Lösningen inkluderar även gränssnitt för designverktyg som PDMS samt planeringsverktyg som Safran.

– Vi har genomfört en utförlig utvärdering av ledande affärssystemsleverantörer och vi är övertygade om att IFS är den rätta partnern för att modernisera vår IT-miljö. IFS-lösningen kommer att hjälpa oss att maximera effektivitet och projektkontroll samt stödja oss när vi konkurrerar om större modifikationsprojekt, säger Frederik Hvistendahl, Managing Director, Apply Sørco.

– Detta avtal bekräftar IFS position i olje- och gasbranschen som en framstående leverantör av integrerade branschlösningar till EPCI-entreprenörer. Vi är dessutom glada över att vår nya version, IFS Applications 8, har tagits väl emot av marknaden, säger Glenn Arnesen, VD, IFS Scandinavia.

IFS är en världsledande leverantör av affärssystem till stora och mellanstora företag inom olje- och gasbranschen. Under mer än 20 år har IFS arbetat tillsammans med ledande EPCI-entreprenörer, borrföretag, system- och utrustningsleverantörer samt anläggningsägare för att säkra att lösningarna möter olje- och gasbranschens hårda krav. Med fler än 400 projektorienterade företag bland sina kunder har IFS ett strategiskt fokus på denna sektor som grundar sig på omfattande branschkunskap och lång erfarenhet. IFS erbjuder flexibla, komponentbaserade och projektdrivna affärslösningar som hanterar kontrakt, projekt, anläggningar och tjänster genom hela livscykeln.

Bland IFS kunder finns Technip, WorleyParsons, Heerema Fabrication Group, Semco Maritime, Reinertsen, Agility Group, Archer, Maersk Drilling, Maersk Supply Services, Odfjell Drilling, Sevan Drilling, PGS, Babcock Engineering Services, VARD, Seadrill, Hertel Group, BW Offshore och ShawCore.

Mark Boulton
Chief Marketing Officer
mark.boulton@ifsworld.com

Frédéric Guigues
frederic.guigues@ifsworld.com

Om Apply Sørco
Apply Sørco fokuserar sina aktiviteter på uppgraderingar av olje- och gasanläggningar on- och offshore. Apply Sørco representerarApply-koncernens Centre of Excellence och levererar MMO- och EPCI-aktiviteter till olje- och gasbranschen. Apply AS är en ledande leverantör av tjänster och teknologi till olje- och gasbranschen. Koncernens årsomsättning under 2011 var 3,1 miljarder norska kronor.
Med cirka 2000 anställda är Apply organiserat genom ett antal dotterbolag över fem affärsområden. Dessa är MMO & EPCI, Living Quarters & Assembly, Systems & Products samt Solutions & Services. Apply är väl positionerat inom några av branschens snabbast växande segment och är en intressant aktör på den norska kontinentalsockeln, både på land och globalt.

Mer information finns på www.applysorco.no

IFS är ett publikt aktiebolag (XSTO: IFS) grundat 1983. Företaget utvecklar, levererar och implementerar IFS Applications™, ett komponentbaserat affärssystem. IFS fokuserar på branscher där en eller flera kärnprocesser är strategiska: service & underhåll, tillverkning, logistik och projekt. IFS har över 2000 kunder, är verksamt i cirka 60 länder och har 2800 anställda. Nettoomsättningen 2012 uppgick till 2,7 miljarder kronor.

Mer information finns på www.IFSWORLD.com
Läs mer om teknologi, innovation och kreativitet på IFS Blogs: http://blogs.ifsworld.com

IFS, Box 1545, 581 15 Linköping – Telefon: +46 13 460 40 00 – Fax: +46 13 460 40 01
Industrial and Financial Systems, IFS AB (publ) är ett publikt aktiebolag registrerat i Sverige.
Organisationsnummer: 556122-0996. Säte: Box 1545, SE-581 15 Linköping.

Citat

Frederik Hvistendahl, Managing Director, Apply Sørco