Oljeservicebolaget Seawell väljer IFS Applications

Seawell Ltd (Seawell) har valt IFS Applications som affärssystem för att stödja tillväxten i bolagets projektbaserade globala verksamhet. Kontraktet omfattar licenser, konsulttjänster och underhåll och är värt cirka 13 Mkr under tre år.

Seawell avknoppades 2007 från Seadrill som sedan 2001använder IFS Applications med komponenter som stödjer inköp, materialadministration, logistik och underhåll. Samma lösning införs nu också i Seawell. Kontraktet inkluderar också optioner för ekonomi, personalhantering och konstruktion. Bolaget har över 30 års erfarenhet som leverantör av tjänster inom borrning och service för den globala olje- och gasindustrin. Efter avknoppningen har Seawell växt från 1,800 till 2,500 anställda och förväntar sig fortsatt tillväxt för sin projektbaserade verksamhet. En viktig anledning till valet av IFS Applications är att lösningen är flexibel och skalbar och därmed kan hantera tillväxt och förändringar på ett bra sätt. – Vi satsar hårt på att ha marknadens bästa system för projektbaserade verksamheter som till exempel servicebolag inom oljebranschen. Under de senaste åren har vi lyckats bra både med att utveckla vårt erbjudande och vinna nya kunder inom dessa segment, säger Glenn Arnesen, vd dir IFS Scandinavia. IFS fokuserar på leverantörer till olje- och gasindustrin och har under flera år levererat lösningar till dessa. IFS erbjuder en komplett, integrerad branschlösning som hanterar projektens hela livscykel från konstruktion, projektstyrning, inköp, logistik och tillverkning till installation och eftermarknadsservice. Bland kunderna på norsk och brittisk sockel finns Grenland Group, Babcock Engineering Services, Heerema Fabrication Group, Dresser-Rand, Yantai Raffles, STX Norway Offshore, Seadrill, Seawell, NCA, APL, Hertel, Bergen Group Rosenberg, Hamworthy Gas Systems, RR Offshore, Rotary Engineering, Harland and Wolff, ShawCor, och Shedden Uhde.