Parfymtillverkaren drom fragrances väljer IFS Applications för att förbättra affärsprocesser

Den tyska parfymtillverkaren drom fragrances har valt IFS Applications för att förbättra översikten över sina internationella affärsprocesser och utöka möjligheterna för affärsanalys, kontroll och planering. Kontraktet omfattar licenser och tjänster till ett värde av cirka 2 miljoner euro.

Münchenbaserade drom är verksamma genom kreativa centrum och produktionsanläggningar på fyra kontinenter. Företaget ersätter nu sitt gamla system med det moderna affärssystemet IFS Applications som bland annat inkluderar komponenter för processtillverkning, distribution, underhåll, försäljning och marknadsföring, handelsstöd, logistikstöd, ekonomistyrning, personalhantering, dokumenthantering, kvalitethantering och affärsanalys.

– Vi valde IFS Applications eftersom IFS förstår våra affärsbehov, kan leverera lösningar som stödjer vår multinationella verksamhet och erbjuder lokal support på en global nivå. Med IFS Applications får vi bland annat bättre översikt över vår globala organisation, större möjligheter för analys och kontroll samt utökad funktionalitet för planering och prognostisering, säger Andreas Storp, VD, drom fragrances.

– Vi är glada över att kunna välkomna drom fragrances till vår växande kundlista inom processtillverkning. Denna affär är ytterligare bevis på att vårt system tilltalar företag inom processtillverkningsbranschen som vill dra nytta av ett centralt, helintegrerat affärssystem som kan hantera multinationella verksamheter, säger Peter Höhne, VP Sales & Marketing, IFS Europe Central.

Processtillverkning är en av IFS prioriterade marknader. IFS erbjuder industrispecifik funktionalitet till företag inom branscher som kemi, livsmedel, färg och bläck samt läkemedel. IFS Applications erbjuder stöd för alla affärskritiska processer, inklusive materialhantering, batchfördelning, recepthantering, kvalitethantering och prognostisering av efterfrågan. Systemet inkluderar även lösningar för underhåll, produktlivscykelhantering, marknadsstöd, ekonomistyrning samt komponenter för personalhantering.

IFS kunder inom processtillverkning inkluderar Jotun, Dyrup, Willamette Valley Company, Akzo Nobel, Sherwin-Williams, Farrow & Ball, Teknos, Imerys, Becker Industrial Coatings, ACO Hud, LGC Ltd, Neste Oil, Oriflame, Heaven Hill Distilleries Inc, Bridor, Cloetta, Boyd’s Coffee, Tazo Tea, W.Grants, Bolix S.a., Diamond Pet Foods, Kettle Foods, Bronco Wine och Chingford Fruit.

Frédéric Guigues
frederic.guigues@ifsworld.com

Om drom fragrances international
drom är ett familjeföretag i tredje generationen som grundades för cirka hundra år sedan i München. Företaget är aktivt i Europa, Nord- och Sydamerika, Mellanöstern, Fjärran östern och Australien. Verksamheten är både multi- och interkulturell med fem kreativa centrum i New York, Paris, München São Paolo och Guangzhou samt fem högteknologiska produktionsanläggningar och filialer i över 40 länder.

Mer information finns på www.drom.com

IFS är ett publikt aktiebolag (OMX STO: IFS) grundat 1983. Företaget utvecklar, levererar och implementerar IFS Applications™, ett komponentbaserat affärssystem byggt på SOA-teknologi. IFS fokuserar på branscher där en eller flera kärnprocesser är strategiska: underhåll & service, tillverkning, logistik och projekthantering. IFS har över 2000 kunder, är verksamt i cirka 60 länder och har 2800 anställda. Nettoomsättningen 2011 uppgick till 2,6 miljarder kronor.

Mer information finns på www.IFSWORLD.com

Följ IFS på Twitter: @ifsworld

Läs mer om teknologi, innovation och kreativitet på IFS Blogs: http://blogs.ifsworld.com/

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som IFS skall offentliggöra enligt lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument och/eller lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 10 februari 2012 kl. 12.00.

IFS, Box 1545, 581 15 Linköping – Telefon: +46 13 460 40 00 – Fax: +46 13 460 40 01
Industrial and Financial Systems, IFS AB (publ) är ett publikt aktiebolag registrerat i Sverige.
Organisationsnummer: 556122-0996. Säte: Box 1545, SE-581 15 Linköping.