PGS väljer IFS Applications

IFS meddelar att Petroleum Geo-Services (PGS) har valt att implementera IFS Applications inom affärsområdet Operations. Avtalet omfattar licenser och implementeringstjänster till ett värde av NKr 17,5 miljoner. Projektet väntas vara slutfört under 2012.

PGS, en global ledare inom geofysik, har valt IFS Applications för att stödja processer inom underhåll, backdeck, logistik, inköp samt olika delar av ekonomistyrning. Lösningen, som ska implementeras inom den landbaserade verksamheten samt på företagets fartyg, inkluderar replikering mellan fartyg och den landbaserade organisationen i Norge.

– Vår erfarenhet är att de flesta företag kan dra nytta av branschanpassade affärsmodeller. Därför har vi utvecklat standardlösningar för utvalda branscher. Genom att arbeta nära våra kunder i produktutvecklingen och i våra branschspecifika forum, håller vi oss i framkant av marknadstrender och kan därmed leverera effektiva branschlösningar till våra kunder, säger Glenn Arnesen, VD, IFS Scandinavia.

Olje- och gasindustrin är en av IFS prioriterade marknader och en IFS Center of Excellence. IFS erbjuder en komplett, integrerad branschlösning som hanterar projektens hela livscykel från konstruktion, projektstyrning, inköp, logistik och tillverkning till installation och eftermarknadsservice. I IFS Applications ingår funktionalitet för kontrakt- och projekthantering, riskhantering, budgetering och prognostisering, konstruktion och materialhantering, tillverkning, dokumenthantering samt komponenter för service och underhåll, allt integrerat med ekonomi och personalhantering (HR).

Bland IFS kunder finns Grenland Group, Babcock Engineering Services, Heerema Fabrication Group, Seadrill, Yantai Raffles, Archer, Apply Sørco, APL, Hertel, Bergen Group Rosenberg, Technip, BWO, Semco Maritime, Reinertsen, STX Europe, NCA och Hamworthy Gas Systems.

Frédéric Guigues
frederic.guigues@ifsworld.com

IFS är ett publikt aktiebolag (OMX STO: IFS) grundat 1983. Företaget utvecklar, levererar och implementerar IFS Applications™, ett komponentbaserat affärssystem byggt på SOA-teknologi. IFS fokuserar på branscher där en eller flera kärnprocesser är strategiska: underhåll & service, tillverkning, logistik och projekthantering. IFS har över 2000 kunder, är verksamt i cirka 60 länder och har 2700 anställda. Nettoomsättningen 2010 uppgick till 2,6 miljarder kronor.

Mer information finns på www.IFSWORLD.com

Följ IFS på Twitter: @ifsworld

Läs mer om teknologi, innovation och kreativitet på IFS Blogs: http://blogs.ifsworld.com/

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som IFS skall offentliggöra enligt lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument och/eller lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 3 februari 2012 kl. 14.00.

IFS, Box 1545, 581 15 Linköping – Telefon: +46 13 460 40 00 – Fax: +46 13 460 40 01
Industrial and Financial Systems, IFS AB (publ) är ett publikt aktiebolag registrerat i Sverige.
Organisationsnummer: 556122-0996. Säte: Box 1545, SE-581 15 Linköping.