Polska Synthos väljer IFS Applications

Synthos S.A., ett av de största kemiföretagen i Polen, har valt IFS Applications för att stödja alla sina affärsprocesser – från ekonomistyrning och produktion till kvalitetsstyrning – och för att effektivt hantera sin tillväxt. De viktigaste kortsiktiga målen är att rationalisera verksamheten och förbättra kundservicen.

Synthos S.A. har varit verksamt på den polska marknaden i 60 år och har tre huvudaffärsområden – syntetiskt gummi och latex, styrenplast samt vinyl och sampolymerer. I en nära framtid avser bolaget att investera i en produktionsanläggning för polymerisering av gummi. Andra planer inkluderar en ökning av produktionskapaciteten för styren och ökade leveranser av Owipian®, bolagets expanderbara polystyren. Valet av IFS Applications grundade sig på funktionerna och flexibiliteten i produkten och samarbetet med IFS.

Synthos ska implementera komponenter från IFS Applications för att hantera ekonomistyrning, distribution, produktion, projektstyrning, personal, löner, CRM (kundrelationshantering), verksamhetsstyrning, dokument och kvalitetsstyrning.

– Synthos ska möta kundens behov inom kemiskt råmaterial, halvfabrikat och andra produkter som ska bearbetas vidare till färdiga produkter. Vårt mål är att uppnå högsta möjliga kvalitet till konkurrenskraftiga priser och samtidigt vara miljövänliga, säger Dariusz Krawczyk, president of the Management Board på Synthos S.A.

– IFS Applications kommer att hjälpa oss stärka vår position som marknadsledande i Polen och även utanför Polen. Vi siktar på ett bli en av de ledande leverantörerna på den europeiska marknaden, speciellt inom syntetiskt gummi, styrenplast samt dispersioner och sampolymerer, avslutar Dariusz Krawczyk.

IFS har levererat affärsystemslösningar till ett antal utvalda branscher, inklusive processindustrin under 25 år. IFS har närmare 150 kunder i Polen, bland andra Hutmen, Bolix, Stalprodukt, Złomrex och Śnieżka.

IFS Applications kommer att införas i Synthos i Polen och Tjeckien och systemet kommer att ha 550 användare. Licensen intäktsförs under det andra kvartalet 2008.