Rusta väljer IFS för att stödja tillväxt och internationell expansion

IFS meddelar att Rusta, ett av Sveriges ledande detaljhandelsföretag inom hem- och fritidsprodukter, har valt att implementera IFS Applications™ Retail för att stödja sin framtida tillväxt och internationella expansion.

Med 71 butiker och fler än 55 000 kunder dagligen anses Rusta vara branschledande inom detaljhandeln sett till nyckeltal som tillväxt, marknadsandelsexpansion, lönsamhet och kundlojalitet. Företaget, som har 1 300 anställda, står nu inför en ny fas i sin affärsplan, vilket har skapat ett behov av förbättrat systemstöd för ökad tillväxt och internationell expansion.

Implementeringen av IFS Applications, som kommer att ersätta 50 procent av företagets befintliga best-of-breed-system, kommer att utföras parallellt med andra strategiska projekt som Rusta har meddelat under 2013, exempelvis öppnandet av de första butikerna i Norge samt etableringen av ett centraliserat lager.

IFS-lösningen stödjer alla processer inom detaljhandeln samt erbjuder funktionalitet för beslutsstöd och mobilitet. IFS Applications kommer att implementeras inom Rustas internationella verksamhet, inklusive huvudkontor, butiker, lager samt ett stort antal inköpskontor i Asien.

– En ny integrerad affärsplattform är en viktig del av vår projektportfölj när vi arbetar för att fördubbla våra intäkter över de kommande fem åren. Vi ville ha en lösning som kunde stödja våra framtida behov inom alla våra olika affärsområden och IFS utmärkte sig som den leverantör som bäst kunde tillgodose våra krav, säger Göran Westerberg, VD, Rusta.

– Utöver förmågan att hantera våra komplexa affärsbehov letade vi efter en leverantör med ett omfattande partnernätverk som kunde förenkla och reducera antalet applikationer och överflödiga datakällor. IFS var överlägsna i sin förmåga att snabbt översätta affärsbehov i linje med vår nya heltäckande applikationsstrategi. Partnerskapet med IFS kommer att hjälpa oss att uppnå vårt mål att skapa den mest effektiva IT-avdelningen inom vår bransch, säger Päivi Redig, CIO, Rusta.

– Vi är glada över att IFS återigen har valts av ett branschledande detaljhandelsföretag med global verksamhet och ambitioner att genomföra affärsförbättringar och säkra internationell tillväxt. IFS har gedigen erfarenhet av att möta kraven inom den dynamiska detaljhandeln och vi ser fram emot att spela en aktiv roll i Rustas ambitiösa affärsplan, säger Glenn Arnesen, VD, IFS Scandinavia.

Implementeringsprojektet startar omgående.

Mark Boulton
Chief Marketing Officer
press@ifsworld.com

Frédéric Guigues
frederic.guigues@ifsworld.com

Om Rusta

Rustas affärsidé är att erbjuda ett brett sortiment av funktionella och trendriktiga hem- och fritidsproukter av god kvalitet till bästa pris. Sortimentet förnyas ständigt och anpassas kontinuerligt efter trender och säsonger. Rusta är sin egen importör, grossist och detaljhandlare. Rusta har över 1 300 anställda vid sina 71 butiker, lager eller kontor i Sverige och Asien. Företagets huvudkontor ligger i Upplands Väsby utanför Stockholm. Mer information finns på www.rusta.se.

IFS™ är ett publikt aktiebolag (XSTO: IFS) grundat 1983. Företaget utvecklar, levererar och implementerar IFS Applications™, ett komponentbaserat affärssystem. IFS fokuserar på branscher där en eller flera kärnprocesser är strategiska: service & underhåll, tillverkning, logistik och projekt.  IFS har över 2100 kunder, är verksamt i cirka 60 länder och har 2800 anställda. Nettoomsättningen 2012 uppgick till 2,7 miljarder kronor.

Mer information finns på www.IFSWORLD.com

Följ IFS på Twitter: @ifsworld

Läs mer om teknologi, innovation och kreativitet på IFS Blogs: http://blogs.ifsworld.com/

Citat

Utöver förmågan att hantera våra komplexa affärsbehov letade vi efter en leverantör med ett omfattande partnernätverk som kunde förenkla och reducera antalet applikationer och överflödiga datakällor. IFS var överlägsna i sin förmåga att snabbt översätta affärsbehov i linje med vår nya heltäckande applikationsstrategi. Partnerskapet med IFS kommer att hjälpa oss att uppnå vårt mål att skapa den mest effektiva IT-avdelningen inom vår bransch.
Päivi Redig, CIO, Rusta
Vi är glada över att IFS återigen har valts av ett branschledande detaljhandelsföretag med global verksamhet och ambitioner att genomföra affärsförbättringar och säkra internationell tillväxt. IFS har gedigen erfarenhet av att möta kraven inom den dynamiska detaljhandeln och vi ser fram emot att spela en aktiv roll i Rustas ambitiösa affärsplan.
Glenn Arnesen, VD, IFS Scandinavia.
En ny integrerad affärsplattform är en viktig del av vår projektportfölj när vi arbetar för att fördubbla våra intäkter över de kommande fem åren. Vi ville ha en lösning som kunde stödja våra framtida behov inom alla våra olika affärsområden och IFS utmärkte sig som den leverantör som bäst kunde tillgodose våra krav.
Göran Westerberg, VD, Rusta.