Saab utökar sitt koncernavtal med IFS

Saab har utökat sitt koncernavtal med IFS för att positionera sig för nya affärsmöjligheter. Utöver vad som ingick i koncernavtalet som tecknades i juni 2009 kommer Saab att implementera IFS Eco-footprint Management och IFS Export License Management, den sistnämnda som en del av Saab–IFS partner-erbjudandet. Inom avtalets ramar kommer IFS att avropa 11 Mkr i december 2010, varav 8 Mkr för licenser.

Saab har varit kund till IFS sedan 1994 och har som långtidsstrategi att öka sitt användande av IFS Applications i hela koncernen för att uppnå större IT-effektivitet. Många dotterbolag inom Saab-koncernen använder IFS Applications för design och tillverkning, underhåll, reparation och drift (MRO), konstruktion, logistikstyrning, projektstyrning samt eftermarknadstjänster.

Behovet av att kunna följa ens miljöpåverkan drivs ofta av lagen, företagsvärderingar, kundkrav och riskhantering. I Saabs fall har detta varit en prioritet i många år och koncernen har för närvarande runt 50 miljömål och program relaterade till bl.a. klimatförändring, flygets miljöpåverkan och farliga ämnen.

– Vi valde IFS Eco-footprint Management för att den är helt integrerad med IFS Applications och kan på ett enkelt sätt följa miljöpåverkan och farliga ämnen som ingår i produkters livscykel. När den blir färdigimplementerad kommer vi i hela koncernen att kunna förbättra vår miljöprofil och hantera ännu mer effektivt våra risker, säger Mats Hultin, CIO hos Saab.

– Genom att effektivisera våra system kommer vi att förbättra vårt erbjudande och våra kundtjänster, vilket är en ständig prioritet för koncernen. Tillägget av den nya modulen IFS Export License Management till lösningen är i linje med marknadens efterfrågan av djupare funktionalitet genom hela värdekedjan, säger Mats Hultin.

Saab och IFS tecknade ett strategiskt partneravtal under 2009, i vilket IFS Applications skall ingå som en del i Saabs supporterbjudande till marknaden. Partneravtalet innebär att Saabs supportenhet, förutom att använda IFS Applications för sina interna processer, också erbjuder sina kunder olika affärsmodeller med ett brett spektrum av tjänster kring IT och informationshantering. Ett exempel på detta är utkontrakterat underhåll eller "power by the hour", vilket innebär att företag betalar för tjänster på timbasis i stället för att ha en egen verksamhet med verkstäder, tekniker, lager av reservdelar samt IT- och transporttjänster.

– Vårt branschfokus, genom vilket vi erbjuder "best practice" lösningar till ett antal utvalda segment, innebär att vi löpande utvecklar IFS Applications i nära samarbete med nyckelkunder såsom Saab. Att ingå partneravtal med kunder är en del av denna strategi och vi är glada att se att detta är framgångsrikt för både Saab och IFS, säger Glenn Arnesen, VD för IFS Scandinavia.

Flyg- och försvarsindustrin är en av IFS fokuserade branscher. IFS Applications funktionalitet för tillverkning samt underhåll och service inom flyg- och försvarsindustrin kompletteras med IFS helt integrerade lösning för projektstyrning och produktdata-hantering (PDM). IFS har en ledande position som leverantör av lösningar för underhåll, hantering av rörliga enheter samt logistikstyrning inom flyg- och försvarsindustrin.

IFS kunder inom flyg och försvar inkluderar de amerikanska, brittiska och norska försvaren samt Eurofighterkonsortiet. Kommersiella verkstäder och operatörer inkluderar Bristow Helicopters, Aero-Dienst GmbH, K&L Microwave, Hawker Pacific, Ensign Bickford, Todd Pacific Shipyards och Lufthansa Technik Qantas (LTQ, tidigare Jet Turbine Systems). Vidare levererar IFS lösningar till tillverkare som General Dynamics, Lockheed Martin, BAE Systems, Saab Aerosystems och GE Aircraft Engines.

Telefon: 47 66 90 73 00

Frédéric Guigues
frederic.guigues@ifsworld.com

Om Saab
Saab tillhandahåller den globala marknaden med världsledande produkter, tjänster och lösningar, från försvar till civilskydd. Med verksamhet och anställda i samtliga världsdelar utvecklar, anpassar och förbättrar Saab ständigt ny teknologi för att möta kundernas föränderliga behov. Saab har 13 300 anställda. Årsomsättningen uppgår till ca 24 miljarder kronor. Forskning och utveckling motsvarar drygt 17 procent av omsättningen.

Mer information finns på www.saabgroup.com

IFS är ett publikt aktiebolag (XSTO: IFS) grundat 1983. Företaget utvecklar, levererar och implementerar IFS Applications™, ett komponentbaserat affärssystem byggt på SOA-teknologi. IFS fokuserar på företag där en eller flera kärnprocesser är strategiska: underhåll & service, tillverkning, logistik och projekthantering. IFS har över 2000 kunder, är verksamt i över 50 länder och har 2700 anställda. Nettoomsättningen 2009 uppgick till 2,6 miljarder kronor.

Mer information finns på www.IFSWORLD.com

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som IFS skall offentliggöra enligt lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument och/eller lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 2 december 2010 kl. 08.30.

Industrial and Financial Systems, IFS AB (publ) är ett publikt aktiebolag registrerat i Sverige. Organisationsnummer: 556122-0996. Säte: Teknikringen 5, Box 1545, 581 15 Linköping, Sweden – Phone: +46 13 460 40 00 – Fax: +46 13 460 40 01
Industrial and Financial Systems, IFS AB (publ) is a limited liability company registered in Linköping, Sweden. Corporate identity number: 556122-0996