Sammanläggning av aktier i IFS

Sammanläggning av aktier i IFS, information beträffande fastställande av avstämningsdag och dagar för handel med gammal respektive ny aktie, samt nyemission av aktier.

Sammanläggning av aktier
Årsstämman i Industrial and Financial Systems, IFS AB (publ) (”IFS”) beslutade den 3 april 2008 om sammanläggning av aktier (s.k. omvänd split) på 1:10, innebärande att 10 aktier av respektive aktieslag, A och B, sammanläggs till en aktie av samma aktieslag. Årsstämman beslutade även om att bemyndiga styrelsen i IFS att fastställa avstämningsdag för sammanläggning.

Viktiga datum
Styrelsen har den 14 april 2008 beslutat att:
• avstämningsdagen för sammanläggning av aktier är tisdagen den 6 maj 2008;
• sista dagen för handel i IFS-aktien före sammanläggning är onsdagen den 30 april 2008;
• första dagen för handel i IFS-aktien efter sammanläggning är fredagen den 2 maj 2008.

Överskjutande aktier
Aktieägares innehav av respektive aktieslag A och B som är jämnt delbart med 10 kommer vid sammanläggningen att omvandlas till nya aktier av dessa aktieslag. Den del av aktieägares innehav som inte är delbart med 10 (s.k. överskjutande aktier) kommer med automatik att övergå i bolagets ägo, sammanläggas till nya aktier i bolaget och därefter säljas. Försäljningslikviden kommer att fördelas mellan ägarna av de överskjutande aktierna vid tidpunkten då dessa övergick i bolagets ägo.

Förändring på berörda aktieägares VP-konto sker med automatik. För aktieägare med förvaltar¬registrerade aktier hanteras sammanläggningen enligt respektive förvaltares rutiner. Inga avgifter eller courtage kommer att utgå i samband med försäljningen av de överskjutande aktierna. Eventuella skattemässiga realisationsvinster/förluster ska redovisas i samband med nästa års deklaration.

Bolagsordning
Beslutet om sammanläggning av aktier innebär att § 5 i bolagsordningen ändras så att antalet aktier skall vara lägst 7 000 000 och högst 28 000 000 samt att § 11 i bolagsordningen ändras innebärande att högst 28 000 000 aktier kan ges ut av varje serie.

Nyemission av aktier
Vid årsstämman den 3 april 2008 beslutades att bemyndiga styrelsen att genomföra en nyemission av högst 9 A-aktier och högst 9 B-aktier. Syftet med bemyndigandet var att möjliggöra att antalet aktier i respektive aktieslag skall bli jämnt delbart med 10.

Styrelsen har den 14 april 2008 beslutat att öka bolagets aktiekapital med 10 kronor genom nyemission av 2 A-aktier och 3 B-aktier till teckningskursen 6,10 kronor per aktie. De nyemitterade aktierna har, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, tecknats av en medarbetare vid bolagets huvudkontor i Linköping.