Servicebolaget Eltel Networks ensar sina affärsprocesser med IFS Applications

Eltel Networks, som planerar, bygger och underhåller el- och telenät fortsätter sitt införande av IFS Applications i Nord- och Östeuropa för att ytterligare ensa sina affärsprocesser i alla länder där de är verksamma. Ett ramavtal som tecknades 2006 omfattar 5 400 användare varav 2 500 var existerande användarlicenser från Swedia Networks. I dagarna tecknades avropsavtal omfattande tjänster och licenser till ett värde av cirka 17 miljoner kronor. Totalt är ramavtalet med Eltel värt drygt 25 miljoner kronor för IFS.

Eltel som idag är ett av Europas största bolag inom nätverkservice har sina rötter i finska elbolaget Fortums serviceenhet. Eltels majoritetsägare Industrikapital köpte bolaget 2004 och slog ihop det med svenska Swedia Networks. Expansionen har fortsatt, delvis via ytterligare förvärv, och bolaget har nu verksamhet i tolv länder. Det övergripande målet med införandet av IFS Applications är att stödja det pågående arbetet med att konsolidera alla verksamheter och skapa ett bolag med gemensamma och integrerbara affärsprocesser inom alla viktiga områden: marknadsföring och försäljning, service management, logistik, fältservice, prissättning, kontraktshantering, projektleverans och ekonomistyrning. Den nya systeminfrastrukturen ska också förbättra integrationen och samarbetet med kunder och partner.

– Merparten av Eltels medarbetare är fälttekniker som är lokaliserade nära kunderna. Vår framgång är till stor del beroende av hur vi leder våra tekniker. Vi lägger mycket tid på att utveckla vår ledande position inom detta område och se till att våra tekniker har effektiva verktyg, säger Juha Luusua, Senior Vice President på Eltel. IFS konsulter har visat vad de går för i projektet och med deras erfarenhet och förståelse för vår bransch är jag övertygad om att de kommer att kunna stödja oss i konsolideringen och effektiviseringen av verksamheten.

Det nya avropsavtalet omfattar införande i Danmark, Norge och Finland, integration med mobila tillämpningar, CRM samt definitioner för ett nytt koncerngemensamt ekonomisystem. Tidigare har införande i Baltikum avropats och genomförts. Återstående faser omfattar införande i Polen och Tyskland samt uppgradering i Sverige. Systemet ska vara infört i samtliga länder 2009.

Energi och telekom är en av IFS fokuserade branscher och IFS har över 150 kunder i sektorn. IFS Applications hanterar planering och prognoser, förbättrar kontrollen i den dagliga verksamheten och integrerar projektstyrning och anläggningsunderhåll med kontraktshantering, personalplanering, logistik och verksamhetsstyrning.

Bland kunderna inom telekom, nätunderhåll och energi finns Netcom (Norge), Chunghwa Telecom (Taiwan), Telsul (Brasilien), Orange (Polen) och MTN (Nigeria), Eltel Networks (Europa), Hertel (Storbritannien) och Babcock Infrastructure (Storbritannien), transmissionsbolag som Svenska Kraftnät (Sverige), Statnett (Norge), TenneT (Holland), samt distributörer som Vattenfall, Fortum och Hafslund Energi (Norge).