STAHLWILLE väljer affärssystem från IFS

STAHLWILLE integrerar IFS ApplicationsTM i hela koncernen för att effektivisera affärsprocesserna

IFS har blivit utvalda som leverantör av koncernövegripande affärssystem till tyska STAHLWILLE, en av Europas ledande verktygstillverkare. STAHLWILLE använder för närvarande IFS ekonomisystem men kommer att utöka sitt användande av IFS ApplicationsTM genom att addera komponenter för konstruktion, produktion, underhåll, försäljning, distribution och personalhantering i hela koncernen. Kontraktet är värt över 10 Mkr. STAHLWILLE har använt en kombination av egenutvecklade och olika inköpta lösningar som nu hindrar företagets utveckling och tillväxt. De olika separata lösningarna hanterar specifika tillverkningsprocesser som datorsstödd kvalitetssäkring, dokumenthantering, tullklarering, EDI, datorstödd konstruktion (CAD) och produktionsrapportering. För att effektivisera sina processer kommer STAHLWILLE att implementera IFS Applications i samtliga affärsenheter i koncernen. -Vi behöver ett komplett affärssystem för att kunna införa konsistenta affärsprocesser och på så sätt öka vår effektivitet och kundservice. Genom att implementera IFS Applications kan vi nå detta mål och även förbättra vår konkurrenskraft avsevärt, säger Jörg Czempisz, VD på STAHLWILLE. Vi har tagit fram innovativa lösningar som ska hjälpa oss hantera marknadsförändringar och ökade krav från kunder och IFS Applications kommer att ge oss de bästa förutsättningarna för att kunna genomföra dessa planer. -STAHLWILLE är en kund och partner som passar perfekt i vår kundportfölj och visar på den kompetens vi har inom tillverkningsindustrin, säger Peter Höhne, Sälj- och marknadschef på IFS Tyskland. Vi är mycket nöjda över att vår relation med STAHLWILLE har bidragit till att vi kan implementera ett helt integrerat affärssystem som bolaget kommer att dra nytta av i sin verksamhet världen över. Implementationen kommer att ske i två faser och förväntas vara genomförd den 31 december 2011. Tillverkningsindustrin är en av IFS fokuserade branscher. IFS har en bred kundbas i branschen, huvudsakligen medelstora och stora företag med komplex orderdriven diversifierad produktion. IFS lösning har ett starkt stöd för projektstyrning, konstruktion, finplanering, produktkonfiguration och eftermarknad. Systemet är utvecklat för att hjälpa företag öka kvalitet, hålla nere kostnader och förbättra sin konkurrenskraft inom segment som verkstadsindustri, försvarsindustri samt serietillverkning av metall- och plastdetaljer. Företagen kan också dra nytta av IFS livscykellösning som hanterar tre kritiska affärsområdena – produkter, kunder och resurser- genom hela livscykeln. Bland IFS kunder inom tillverkningsindustrin finns Aeromatic-Fielder, Star-Cutter, J&H Machine Tools, Konskilde, Nolato Group, Bombardier, Partnertech AB, Mechanik Center Erlangen GmbH, Völkl och Johnson Pump.