Stora skillnader mellan tillverkningsföretag vad gäller tjänstefiering, enligt ny studie

Företag som satsar på tjänstefiering har 30 % högre serviceintäkter och 5 gånger större sannolikhet att öka omsättningen med mer än 5 %

London, 13 maj, 2020 – IFS presenterar resultatet av den första utgåvan av IDC Servitization Barometer*, en global undersökning av hur långt företag har kommit på sin tjänstefieringsresa.

Barometern bygger på en IFS-sponsrad undersökning som utfördes i juli 2019 och som involverade 420 företag verksamma inom tillverkningssektorn. Med undersökningen som underlag har IDC utvecklat ett ramverk för att mäta mognadsgraden hos företag vad gäller servitization/tjänstefiering. Studien identifierar fyra distinkta organisationskategorier:

1. Splintered: Studien visar att 14 % av företagen präglas av isolerade och manuella arbetsprocesser samt fragmentiserade affärssystem som ger bristfälliga eller inga insikter i verksamhetens resultat.
  2. Side-Car: Så kallade “sidovagnsföretag”, som representerar hela 49% av de tillfrågade organisationerna, har standardiserat både sina interna och externa verksamheter, men saknar integration mellan de två.
  3. Joined-Up: 39 % av företagen identifierades som ”joined-up”, eller integrerade. Dessa företag har helintegrerat den interna verksamheten med den externa verksamheten och använder avancerade teknologier som IoT för att dra nytta av affärsdata genom sina affärssystem.
  4. Borderless: Dessa företag representerar endast 3 % av de tillfrågade organisationerna. Hos dessa företag både börjar och slutar affärsprocesser utanför organisationen och deras verksamhet och teknologier möjliggör sammankoppling av olika delar av värdekedjan.

Trots att endast en liten andel företag har tagit sig till det fjärde stadiet visar studien på ett antal fördelar för företag som satsar på tjänstefiering. Bland de ambitiösa företagen i kategori tre (Joined-up), visar studien på ett antal anmärkningsvärda ekonomiska och operativa fördelar:

• Intäkter från tjänster är i genomsnitt en tredjedel högre än hos liknande företag räknat proportionellt i förhållande till de totala intäkterna
  • 5 gånger större sannolikhet att växa den årliga omsättningstillväxten över 5 %
  • Mycket större sannolikhet att genomföra lönsamhetsförbättringar tack vare digitala transformationsprojekt

“Ramverket som presenteras i denna studie kan hjälpa tillverkningsföretag att utvärdera sin nuvarande situation och framtida satsningar,” säger Phil Carter, Chefsanalytiker, IDC Europa. “Under den rådande krisen är vinnarna de som har paketerat sina produkter och tjänster eller som erbjuder dem som en ren service. Tillverkande företag som befinner sig i denna transformationsprocess bör kräva mjukvara som är utformad för att sammankoppla de olika delarna av värdekedjan, från produktionsgolvet till kundservice.”

Marne Martin, direktör, IFS Service Management, tillägger, ”Denna studie bekräftar den bild som vi har observerat bland våra tillverkande kunder. Många företag väljer att implementera tjänstefieringsstrategier för att omsätta sin expertis till intäkter samt ta kontroll över en större del av värdekedjan. IDC:s Servitization Barometer belyser dessutom de största hindren för tillverkande företag, bland annat bristen på intern kompetens samt de återkommande problemen med att använda förlegade och fragmentiserade affärssystem.”

Ladda ned IDC Servitization Barometer på www.ifs.com här.

*IDC White Paper, sponsrad av IFS, IDC Servitization Barometer: Charting your way to new revenue streams, IDC #EUR145572819, oktober 2019.

Petra Hagman, Marketing Manager, FSM & Service, IFS Nordics. Phone: +46 13-460 3600, press@ifs.com

IFS utvecklar och levererar affärssystem till kunder över hela världen som tillverkar och distribuerar varor, underhåller anläggningstillgångar samt driver serviceinriktade verksamheter. Vår branschkunskap, våra lösningar och vårt kundfokus har gjort oss till den mest rekommenderade leverantören inom vår bransch. Våra 4 000 anställda och vårt växande ekosystem av partners hjälper varje dag mer än 10 000 kunder över hela världen att bli mer konkurrenskraftiga. För mer information om hur våra lösningar kan hjälpa ditt företag, besök ifs.com

Följ IFS på Twitter: @ifs

Läs mer om teknologi, innovation och kreativitet på IFS Blogg: https://blog.ifsworld.com/