Stort fokus på utrullning av mobila enheter, litet fokus på säkerhet, visar IFS-studie

Enligt en global IDC-studie, sponsrad av IFS, kommer 65 procent av företagen att fokusera sina investeringar i mobilitet på utrullning av smarta telefoner och surfplattor. Endast 7 procent kommer att investera i mobile device management (MDM) under de kommande tre åren.

Undersökningen visar att utrullning av mobila enheter till anställda kommer att dominera företagens investeringsplaner. En betydande majoritet (65 procent) av de tillfrågade kommer att investera i smarta telefoner och surfplattor medan endast 7 procent planerar att investera i förbättrad säkerhet genom MDM.

I IDC-studien nämns MDM som en nyckelkomponent i mobila lösningar för hantering av säkerhet, policy och integration mot affärssystem.

– Utan en gedigen MDM-lösning blir det i det närmaste omöjligt att säkra stulna eller borttappade mobila enheter, exempelvis genom fjärrborttagning av data. Sett till den snabbt ökande mängden affärsdata på mobila enheter är det anmärkningsvärt att bara 7 procent av företagen tänker investera i MDM. Det är tydligt att företag måste bli mer medvetna om säkerhetsriskerna då vi blir alltmer mobila, säger Jason Andersson, Program Director, IDC.

– MDM kan mycket väl stödja fjärrstyrning av enheter genom att aktivera kioskläge eller radera data. Säkerhet omfattar emellertid även molnlösningar där inbyggd säkerhet säkrar att all kommunikation är krypterad och att inga affärsdata eller lösenord lagras i molnet. I vissa branscher är det till och med förbjudet att skicka konfidentiell information från affärssystemet till en mobil enhet, säger Martin Gunnarsson, ansvarig för IFS Research & Strategy team.

Läs mer om IFS och mobilitet här: http://mobility.ifsworld.com/about/

KONTAKTINFORMATION

Frédéric Guigues
frederic.guigues@ifsworld.com

Om undersökningen
Undersökningen utfördes i nio länder (Sverige, Danmark, Norge, Polen, Tyskland, Storbritannien, Australien, USA och Frankrike) där 455 telefonintervjuer och nätundersökningar genomfördes inom en rad branscher. Undersökningen fokuserade på CIO:er eller IT-chefer med funktionellt, ekonomiskt och strategiskt beslutsansvar för mobila lösningar. Respondenterna besvarade frågor om vad deras nuvarande mobila lösningar erbjuder de anställda samt vilka specifika områden som driver mobilitetsinvesteringar. Mer än hälften (52%) av företagen i undersökningen tillhör en av fem branschvertikaler: industriell tillverkning, processindustri, handel, bygg och anläggning samt service och installation.

Om IDC
International Data Corporation (IDC) är en världsledande leverantör av marknadsinformation, rådgivningstjänster och evenemang inom informationsteknologi, telekommunikation och konsumentteknologi. IDC hjälper IT-personal, chefer och investerare att ta faktabaserade beslut om teknologiinvesteringar och affärsstrategi. IDC har över 1000 analytiker som erbjuder global, regional och lokal expertis angående teknologi- och branschmöjligheter och trender i över 110 länder över hela världen. Under mer än 47 år har IDC levererat strategiska analyser för att hjälpa våra kunder uppnå sina affärsmål. IDC är ett dotterbolag till IDG, en global ledare inom teknologimedia, forskning och evenemang.

Mer information finns på www.IDC.com.

IFS är ett publikt aktiebolag (XSTO: IFS) grundat 1983. Företaget utvecklar, levererar och implementerar IFS Applications™, ett komponentbaserat affärssystem. IFS fokuserar på branscher där en eller flera kärnprocesser är strategiska: service & underhåll, tillverkning, logistik och projekt. IFS har över 2000 kunder, är verksamt i cirka 60 länder och har 2800 anställda. Nettoomsättningen 2012 uppgick till 2,7 miljarder kronor.

Mer information finns på www.IFSWORLD.com
Följ IFS på Twitter: @ifsworld
Läs mer om teknologi, innovation och kreativitet på IFS Blogs: http://blogs.ifsworld.com/

IFS, Box 1545, 581 15 Linköping – Telefon: +46 13 460 40 00 – Fax: +46 13 460 40 01
Industrial and Financial Systems, IFS AB (publ) är ett publikt aktiebolag registrerat i Sverige.
Organisationsnummer: 556122-0996. Säte: Box 1545, SE-581 15 Linköping.

Citat

Jason Andersson, Program Director, IDC