Sydafrikas ledande hotell- och kasinokedja Sun International väljer IFS Applications 8

IFS meddelar att Sun International, en av södra Afrikas mest namnkunniga hotell- och kasinokedja med verksamhet i Afrika och Latinamerika, har valt att implementera IFS Applications 8™ som sitt centrala affärssystem. Lösningen kommer att användas av fler än 10 000 personer vid 22 anläggningar och ska stödja affärskritiska processer som ekonomi, HR, löneadministration, logistik, fastighets- och projekthantering. Avtalet avser licenser och tjänster till ett värde om cirka 5,5 miljoner dollar.

Med 29 kasinon och lyxhotell i åtta länder är Sun International ett av de mest välkända varumärkena inom hotell- och kasinobranschen. Sun Internationals anläggningar tar varje dag emot över 50 000 besökare från över 50 länder. För att stödja och effektivisera sin mångfacetterade och geografiskt spridda verksamhet valde Sun att ersätta sina befintliga system, vilka består av ett stort antal instanser av en rad olika applikationer, med ett centralt och helintegrerat affärssystem.

Efter en uttömmande utvärderingsprocess som omfattade referensbesök och detaljerade proof-of-concepts valde Sun IFS Applications 8 i konkurrens med lösningar från SAP, Microsoft och Oracle. IFS-lösningen ska implementeras på 22 anläggningar i åtta länder (Sydafrika, Namibia, Zambia, Botswana, Lesotho, Swaziland, Nigeria och Chile) och kommer erbjuda heltäckande affärsstöd inklusive lokaliserad personal- och lönehantering, ekonomistyrning, logistik, fastighets- och projekthantering samt beslutsstöd och rapportering.

– Implementeringen av affärssystemet är ett strategiskt initiativ som syftar till att kontrollera kostnader genom automatisering av affärsprocesser och konsolidering av 15 fragmenterade affärssystem till en central IFS-lösning. Vi valde IFS Applications 8 eftersom det stödjer Sun Internationals affärskrav, erbjuder en konfigurerbar teknologisk arkitektur samt säkrar konkurrensfördelar som leder till lägre administrationskostnader, säger Mr. Thabo Ndlela, Sun International Chief Information Officer.

– Vi är väldigt glada över att teckna detta prestigefulla kontrakt med en av regionens mest kända och respekterade företag. IFS kännetecknas av lokaliserat och flexibelt affärsstöd levererat genom en global organisation. Vi är övertygade om att detta kommer att hjälpa Sun International att uppnå ökad effektivitet och kontroll och samtidigt reducera antalet fristående IT-system. Vi ser fram emot att arbeta tillsammans med Sun för att konsolidera och effektivisera deras verksamhet, säger Ian Fleming, regionschef, IFS Middle East, Africa, South Asia.

Implementeringen kommer att levereras tillsammans med den globala systemintegratören Accenture och förväntas vara slutförd 2015.

Mark Boulton
Chief Marketing Officer
press@ifsworld.com

Frédéric Guigues
frederic.guigues@ifsworld.com

Om Sun

International Sedan starten 1979, då anläggningen Sun City Resort öppnades i North West Province, har Sun International blivit ett starkt varumärke med hotell och kasinon i åtta länder. Företaget erbjuder sina gäster fritidsdestinationer i världsklass, från familjehotell till safariresor och kasinon. Sun International anställer cirka 10 000 personer. Mer information finns på www.suninternational.com

IFS™ är ett publikt aktiebolag (XSTO: IFS) grundat 1983. Företaget utvecklar, levererar och implementerar IFS Applications™, ett komponentbaserat affärssystem. IFS fokuserar på branscher där en eller flera kärnprocesser är strategiska: service & underhåll, tillverkning, logistik och projekt.  IFS har över 2100 kunder, är verksamt i cirka 60 länder och har 2800 anställda. Nettoomsättningen 2012 uppgick till 2,7 miljarder kronor.

Mer information finns på www.IFSWORLD.com

Läs mer om teknologi, innovation och kreativitet på IFS Blogs: http://blogs.ifsworld.com/

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som IFS skall offentliggöra enligt lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument och/eller lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 23 oktober 2013 kl. 10.00.