Three Gorges driftsätter IFS Applications

IFS™ meddelar att China Yangtze Power Corporation (CYPC), som äger Three Gorges – världens största vattenkraftverk, har driftsatt IFS Applications. Lösningen, som inkluderar gränssnittet IFS Enterprise Explorer, har implementerats på två nya kraftverk vid Jinshafloden i Kina.

I augusti 2011 tecknade CYPC avtal med IFS avseende implementering av IFS Applications på två nya vattenkraftverk vid Jinshafloden. ePMS-lösningen (electric power production and management information system) är baserad på IFS Applications och stödjer CYPC:s affärsmål genom förbättrat underhåll, produktion och samarbete genom hela organisationen.

CYPC har varit IFS-kund sedan 2002, då företaget valde IFS Applications som affärssystem för vattenkraftverket Three Gorges. ePMS-systemet som nu har driftsatts är baserat på samma plattform som används på Three Gorges-kraftverket. Lösningen stödjer kraftverkens multisite-verksamhet och uppfyller alla styrningskrav. CYPC planerar att utöka denna nya generation av ePMS-system genom hela Three Gorges-koncernen och därigenom effektivisera uppgraderingen av koncernens befintliga elproduktionssystem.

– IFS Applications ger oss en intuitiv användarupplevelse och förbättrad effektivitet. Detta hjälper oss att garantera säkerhet och hållbarhet vid våra kraftverk. CYPC kommer att uppgradera ytterligare ePMS-system baserade på IFS-plattformen för att uppnå ett enhetligt informationssystem för elproduktion. Vi är övertygade om att det nya ePMS-systemet kommer att spela en viktig roll i vår strävan efter lönsamhet, säkerhet och effektivitet, säger Zhang Cheng, VD, CYPC.

Den senaste versionen av IFS Applications inkluderar en rad nya lösningar, bland annat mobil teknologi som säkrar effektiv drift genom hela verksamheten. IFS Applications erbjuder ett centraliserat system som säkrar standardiserad information genom hela företaget. Lösningen stödjer dessutom driftprocesser för energiproduktion i linje med gällande redovisningskrav.

– Vi är mycket glada över driftsättningen av IFS Applications på CYPC:s vattenkraftverk. Genom att arbeta tillsammans med ledande företag som CYPC fortsätter vi att leverera branschlösningar som befäster vår ledande position inom den globala energibranschen. CYPC är ett dynamiskt företag och vi ser fram emot att stödja deras framtida tillväxt, säger Jan Brunaes, President, IFS Asia Pacific.

Frédéric Guigues
frederic.guigues@ifsworld.com

Om CYPC
CYPC är Kinas största börsnoterade vattenkraftföretag. Företaget äger och driver vattenkraftverk på Yangtzefloden, inklusive Three Gorges, det största vattenkraftverket i världen. Företaget är baserat i Peking och grundades 2002. CYPC är noterat på Shanghai Stock Exchange.

Mer information finns på www.cypc.com.cn

IFS är ett publikt aktiebolag (XSTO: IFS) grundat 1983. Företaget utvecklar, levererar och implementerar IFS Applications™, ett komponentbaserat affärssystem byggt på SOA-teknologi. IFS fokuserar på branscher där en eller flera kärnprocesser är strategiska: underhåll & service, tillverkning, logistik och projekthantering. IFS har över 2000 kunder, är verksamt i cirka 60 länder och har 2800 anställda. Nettoomsättningen 2011 uppgick till 2,6 miljarder kronor.

Mer information finns på www.IFSWORLD.com

Läs mer om teknologi, innovation och kreativitet på IFS Blogs: http://blogs.ifsworld.com/

IFS, Box 1545, 581 15 Linköping – Telefon: +46 13 460 40 00 – Fax: +46 13 460 40 01
Industrial and Financial Systems, IFS AB (publ) är ett publikt aktiebolag registrerat i Sverige.
Organisationsnummer: 556122-0996. Säte: Box 1545, SE-581 15 Linköping.

Citat

Zhang Cheng, VD, CYPC