Trans-Northern Pipelines väljer IFS Applications

Kanadensiska Trans-Northern Pipelines Inc. (TNPI) har valt IFS Applications för att stödja företagets affärsprocesser inklusive service och underhåll (EAM).

TNPI är baserat i Richmond Hill, Ontario och levererar raffinerade petroleumprodukter till städer och flygplatser i Kanada. TNPI driver två rörledningar i södra Ontario och västra Quebec samt mellan Edmonton och Calgary. Företaget har valt att implementera följande delar av IFS Applications: IFS Financials, IFS Maintenance, IFS Document Management, IFS Project Management, IFS Human Resources, IFS Time & Attendance Management och IFS Business Intelligence.

Genom att implementera IFS Applications kan TNPI integrera förebyggande underhållsdata, anläggningsdata, utrustningshistorik och annan information som krävs för effektiv och säker drift inom TNPI och dotterbolaget Alberta Products Pipe Line LTD (APPL). Dessa fördelar säkrar optimerad produktivitet, säkerhet samt effektiv arbets- och underhållshantering.

Med sin långa erfarenhet från olje- och gasbranschen samt sin marknadsledande EAM-lösning kommer IFS, tillsammans med partnerföretaget ESRI, att leverera en helintegrerad lösning. Med lösningen kan TNPI hantera sina omfattande rörledningsanläggningar.

– Med IFS Applications kan vi hantera våra anläggningar och vår verksamhet på ett mer sofistikerat, centraliserat och konsekvent sätt. Detta projekt är en del av vårt ständiga arbete för att förbättra våra underhållsrutiner för att minimera risker, förbättra verksamheten och ge bättre utdelning till våra aktieägare och samhället i stort, säger John Ferris, VD, TNPI.

– Fler och fler företag i energisektorn väljer IFS Applications. Vårt långsiktiga engagemang i branschen, vår ledande EAM-lösning samt vår integrerade projektfunktionalitet gör oss attraktiva för företag som TNPI. Detta är anledningen till varför vi tar marknadsandelar inom branschen och varför vi utnämndes till den ledande leverantören av EAM-lösningar av ARC Advisory Group, säger Patrick Zirnhelt, ansvarig för energi och underhåll, IFS North America.

Olje- och gasindustrin är en av IFS prioriterade marknader. IFS erbjuder en komplett, integrerad branschlösning som hanterar projektens hela livscykel från konstruktion, projektstyrning, inköp, logistik och tillverkning till installation och eftermarknadsservice. I IFS Applications ingår funktionalitet för kontrakt- och projekthantering, riskhantering, budgetering och prognostisering, konstruktion och materialhantering, tillverkning, dokumenthantering samt komponenter för service och underhåll, allt integrerat med ekonomi och personalhantering (HR). Bland IFS kunder finns Grenland Group, Babcock Engineering Services, Heerema Fabrication Group, Seadrill, Yantai Raffles, Archer, Apply Sørco, APL, Hertel, Bergen Group Rosenberg, Technip, BWO, Semco Maritime, Reinertsen, STX Europe, PGS, Wellstream och Hamworthy Gas Systems.

Frédéric Guigues
frederic.guigues@ifsworld.com

Om TNPI
Trans-Northern Piplines Inc (TNPI) grundades 1952 och transporterar raffinerade petroleumprodukter från raffinaderier till distributionsterminaler över hela södra Ontario och Quebec. TNPI driver de längsta och största rörledningarna för raffinerade petroleumprodukter i östra Kanada och regleras av National Energy Board.

Om APPL
Alberta Products Pipe Line Ltd (APPL) grundades 1971 och transporterar raffinerade petroleumprodukter från raffinaderier i Edmonton-området till Calgary. APPL regleras av Alberta Energy Resources Conservation Board.

IFS är ett publikt aktiebolag (OMX STO: IFS) grundat 1983. Företaget utvecklar, levererar och implementerar IFS Applications™, ett komponentbaserat affärssystem byggt på SOA-teknologi. IFS fokuserar på branscher där en eller flera kärnprocesser är strategiska: underhåll & service, tillverkning, logistik och projekthantering. IFS har över 2000 kunder, är verksamt i cirka 60 länder och har 2800 anställda. Nettoomsättningen 2011 uppgick till 2,6 miljarder kronor.

Mer information finns på www.IFSWORLD.com

Följ IFS på Twitter: @ifsworld

Läs mer om teknologi, innovation och kreativitet på IFS Blogs: http://blogs.ifsworld.com/

IFS, Box 1545, SE-581 15 Linköping, Sweden – Phone: +46 13 460 40 00 – Fax: +46 13 460 40 01
Industrial and Financial Systems, IFS AB (publ) is a limited liability company registered in Linköping, Sweden.
Corporate identity number: 556122-0996